Burgerschap en burgerschapsvorming
De termen burgerschap en burgerschapsvorming komen steeds meer naar voren in gesprekken over wat met onderwijs bereikt moet worden, nu en in de toekomst. Burgerschapsvaardigheden worden gezien als een van de zogenoemde 21e-eeuwse vaardigheden. Ook in onderwijsonderzoek gaat dit onderwerp inmiddels een grotere plaats innemen. Veel vragen spelen nog bij dit thema. Wat is burgerschapsonderwijs precies? Waarom is het belangrijk? Hoe geef je daar vorm aan? Moet/kan de overheid het stimuleren? Vallen de opbrengsten van burgerschapsonderwijs te meten?
Kohnstamm Instituut doet hier onderzoek naar, veelal in samenwerking met collega’s uit de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
Rapporten
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Vervolgonderzoek Amsterdamse Familie School
/in OnderzoekWat is de meerwaarde van de Amsterdamse Familie Scholen aanpak in het primair en voortgezet onderwijs in Amsterdam?
Peiling Kunstzinnige oriëntatie primair onderwijs 2025
/in OnderzoekKohnstamm Instituut gaat een nationale peiling uitvoeren naar het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.
Zelfscan
/in OnderzoekWelkom bij de zelfscan voor mentoren in het primair onderwijs en werkplekbegeleiders in het voortgezet onderwijs. Als mentor of werkplekbegeleider heeft u een belangrijke rol in het begeleiden van het leerproces van de student. Op deze pagina vindt u materialen om u te ondersteunen bij uw reflectie op het mentorschap. → start bij de routekaart voor […]
De gebruikersblik op elektronisch leren en managen
/in OnderzoekIn opdracht van Kennisnet voert Kohnstamm Instituut een onderzoek uit naar de gebruikersblik van elektronische leeromgevingen en learning management systemen in het primair en voortgezet onderwijs. De resultaten worden halverwege 2023 verwacht. Aanmelden Heeft jouw po/vo school in de afgelopen 3 jaar een nieuwe digitale leeromgeving (DLO) gekozen? Of werk je als onderwijsadviseur en help […]
Toekomstverkenning middelbaar en hoger onderwijs
/in Onderzoek, Onderzoek Beroepsonderwijs, Onderzoek OnderwijsvernieuwingDenk mee over studeren en kennisontwikkeling in 2040 Hoe leer je als student in 2040? Hoe wordt kennis dan ontwikkeld? Wat wordt er in de toekomst verwacht van mbo-scholen, hogescholen, universiteiten en de wetenschap? Deze vragen staan centraal in de toekomstverkenning 2040. Want de wereld verandert in sneltreinvaart en Nederland staat voor grote uitdagingen zoals demografische- en sociaal-culturele […]
Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector
/in OnderzoekIn opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt het Kohnstamm Instituut samen met SEO Economisch Onderzoek en Andersson Elffers Felix aan een evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector.
PIAAC 2024: internationaal onderzoek naar vaardigheden van volwassenen
/in OnderzoekOveral om ons heen hebben we te maken met informatie, zowel op het werk als in het dagelijks leven. In het PIAAC-onderzoek gaan we na hoe volwassenen met deze alledaagse informatie omgaan.
Jongeren denken democratisch
/in Onderzoek burgerschapArtikel in onderwijsvakblad Didactief, maart 2022 In het maartnummer van onderwijsvakblad Didactief verscheen een kort artikel over een onderzoek dat Annabel Vaessen, Remmert Daas en Hessel Nieuwelink deden. Vrijheid van meningsuiting? Discriminatie mag niet? Vraag het in een enquête en respondenten zijn al snel modelburgers. Maar in de werkelijkheid van alledag liggen kwesties vaak een stuk […]
Een grijs gebied. Onderzoek beleidsmaatregelen voor tegengaan segregatie
/in OnderzoekHet Kohnstamm Instituut onderzoekt samen met Oberon en KBA welke beleidsmaatregelen en interventies – op zowel lokaal als nationaal niveau – segregatie in het funderend onderwijs effectief kunnen tegengaan.
Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon
/in OnderzoekDe Kindertelefoon biedt kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar oud de mogelijkheid om anoniem en gratis hun vragen en problemen te bespreken, in een chat – of een telefoongesprek. Speciaal hiervoor opgeleide vrijwilligers verstrekken informatie, geven advies en emotionele ondersteuning. Vrijwilligers worden in hun werk gesteund door werkbegeleiders. De Kindertelefoon biedt een veilige […]