Onderzoek gelijke kansen
Onder diversiteit verstaan we etnisch-culturele, sociale, cognitieve en religieuze diversiteit, maar ook verschillen tussen jongens en meisjes, arm en rijk en diversiteit in seksuele voorkeur.
Het Kohnstamm Instituut doet al heel lang onderzoek naar het omgaan met verschillen in onderwijs, opvang, opleiding en jeugdhulp. Dit betreft ook onderzoek naar effecten van diversiteit, zoals segregatie in het onderwijs, invloed van klassensamenstelling, bi-etniciteit, en naar beleidsaspecten en beleidsmaatregelen, zoals het onderwijsachterstandenbeleid.
Rapporten
Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/2020
7.500 leerlingen bereikt door interventies gericht op kansengelijkheid in Amsterdam.
15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam
Veen, A. & Karssen, M. (2020). 15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1063.
Thuis voorlezen met digitale prentenboeken
Digitale prentenboeken: veelbelovende interventie voor twee- en driejarigen met achterstand in de Nederlandse taal.
Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie
Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie. Samenvatting van vijf deelonderzoeken. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1064.
Infographic Kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs
Kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs infographic.
Een prikkelende weergave van de belangrijkste onderzoeksresultaten (speciaal voor scholen)
Een prikkelende weergave van de belangrijkste onderzoeksresultaten (speciaal voor scholen)
De viering van vrijheid, democratie en rechtsstaat
Op 5 mei vieren we de vrijheid, democratie en rechtsstaat. Hoe hebben de inhoudelijke activiteiten op de 14 jaarlijkse Bevrijdingsfestivals - gecoördineerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei - hieraan bijgedragen?
Onderwijsidealen. Liber Amicorum voor Guuske Ledoux
Gebundelde onderwijsidealen: een liber amicorum voor Guuske Ledoux met bijdragen van onderzoek en praktijk.
Alle scholen toegankelijk: een open deur?
Onderzoek naar de (onbedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid
Toegankelijkheid en (on)gelijke kansen aan de UvA
In hoeverre is er aan de UvA sprake van brede toegankelijkheid en gelijke kansen voor alle studenten ongeacht hun achtergrond?
Evaluatie van Doen-denken
Evaluatie van Doen-denken. De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenWelke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid in en naar het hoger onderwijs te verbeteren? Inclusief hoger onderwijs Toegankelijkheid van het hoger onderwijs houdt in dat (aankomende) studenten met de daarvoor benodigde potentie en ambitie, hun weg vinden naar hbo of wo en hun opleiding succesvol kunnen doorlopen. Het gaat daarbij om alle […]
Evaluatie van de Amsterdamse Familieschool
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenHoe werkt de Amsterdamse Familieschool? Dit evalueren we de komende jaren samen met de UvA en HvA.
Evaluatie Kansenaanpak voortgezet onderwijs Amsterdam
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenNieuw onderzoek naar interventies voor het bevorderen van kansengelijkheid
INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een niet-Westerse migratieachtergrond
/in Onderzoek Beroepsonderwijs, Onderzoek gelijke kansenNieuw onderzoek voor gelijke kansen