Onderzoek gelijke kansen
Onderzoek naar gelijke kansen in het onderwijs gaat eigenlijk vaak juist over ongelijkheid, diversiteit en/of verschillen tussen leerlingen. De meeste scholen willen graag bijdragen aan de cognitieve, persoonlijke en sociale ontwikkeling van álle leerlingen. Verschillen tussen jongen en meisjes, en verschillen in de sociaaleconomische, culturele of etnische achtergrond van leerlingen zouden geen rol moeten spelen in de schoolresultaten die zij uiteindelijk bereiken, maar doen dat vaak wel. Een centrale vraag in het gelijke kansenonderzoek is daarom hoe het onderwijs zo kan omgaan met verschillen dat toch álle leerlingen onderwijs krijgen dat aansluit bij hun capaciteiten en ervaringen.
Kohnstamm Instituut doet al heel lang onderzoek naar gelijke kansen en het omgaan met verschillen in onderwijs, opvang, opleiding en jeugdhulp. Dat onderzoek gaat over primair, voortgezet, beroeps- en hoger onderwijs. En het bestrijkt thema’s zoals: segregatie, invloed van klassensamenstelling, bi-etniciteit, diversiteit, inclusie, meertaligheid, gebruikmaken van buitenschoolse kennisbronnen en toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Kohnstamm Instituut voert bovendien regelmatig beleidsonderzoek uit waarin maatregelen zoals het onderwijsachterstandenbeleid worden geëvalueerd.
Rapporten
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Inzet heterogene en verlengde brugperiode tegen kansenongelijkheid
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek onderwijsvernieuwingIn dit project onderzoeken we de uitwerking van latere selectie op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.
De brugfunctie in beeld
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek jeugdzorg, Onderzoek passend onderwijsMet ingang van het schooljaar 2024/25 ontvangen ruim 1.000 primair en voortgezet onderwijs scholen in Nederland een subsidie om een brugfunctionaris aan te stellen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente gevraagd om daar onderzoek naar te doen.
Onderzoek naar het tegengaan van stagediscriminatie door mbo-opleidingen en leerbedrijven
/in Onderzoek beroepsonderwijs, Onderzoek gelijke kansenStagediscriminatie is een ongewenste situatie die niet alleen kan zorgen voor studievertraging of uitval bij de opleiding (Andriessen et al., 2021), maar ook de (mentale) gezondheid van studenten kan schaden. Verschillende internationale onderzoeken in binnen- en buitenland tonen namelijk aan dat het ervaren van discriminatie en/of racisme een negatief effect heeft op de gezondheid en […]
Stimuleren onzichtbare talenten
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek lerende leraren, Onderzoek onderwijsvernieuwingInzetten op talentontwikkeling door het benutten van buitenschoolse kennisbronnen van studenten in het hoger onderwijs.
Van arrangeren naar includeren
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek jeugdzorg, Onderzoek passend onderwijsOnderzoek naar Experiment Onderwijszorgarrangementen van start Op 8 juni 2023 vindt bij het Steunpunt Passend Onderwijs te Utrecht de Kick-off plaats van het langjarige NRO-onderzoeksprogramma naar het Experiment Onderwijszorgarrangementen dat sinds 1 januari 2023 van kracht is gegaan bij wettelijk besluit. Het onderzoek is getiteld Van arrangeren naar includeren. Wat wordt onderzocht?Kohnstamm Instituut, SEO-Economisch […]
Geoorloofd verzuim
/in Onderzoek gelijke kansenHoe kan geoorloofd verzuim worden teruggedrongen naar minder dan 5%?
WOA-Gelijke Onderwijskansen: drie praktijkpublicaties
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek lerende leraren, Onderzoek onderwijsvernieuwing, Onderzoek taal, rekenen en basisvaardighedenBuitenschoolse kennisbronnen voor gelijke onderwijskansen Het draagt bij aan gelijke kansen als het ‘kapitaal’ aan kennis, houdingen en vaardigheden van álle leerlingen op school wordt herkend en benut. De theorie over Funds of Knowledge en Funds of Identity gaat niet uit van tekorten of beperkingen van leerlingen, maar neemt als uitgangspunt dat alle leerlingen door […]
Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenWelke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid in en naar het hoger onderwijs te verbeteren? Inclusief hoger onderwijs Toegankelijkheid van het hoger onderwijs houdt in dat (aankomende) studenten met de daarvoor benodigde potentie en ambitie, hun weg vinden naar hbo of wo en hun opleiding succesvol kunnen doorlopen. Het gaat daarbij om alle […]
Evaluatie van de Amsterdamse Familieschool
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenHoe werkt de Amsterdamse Familieschool? Dit evalueren we de komende jaren samen met de UvA en HvA.
Evaluatie Kansenaanpak voortgezet onderwijs Amsterdam
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenNieuw onderzoek naar interventies voor het bevorderen van kansengelijkheid