Kohnstamm Instituut
  • ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

drs. Guuske Ledoux – Senior onderzoeker

020 525 13 86 E-mail

Expertise:

Guuske Ledoux is gespecialiseerd in onderzoek naar burgerschap, evaluatie van onderwijsvernieuwingen, onderwijsachterstanden en opbrengstgericht onderwijs.

Guuske Ledoux (1954) studeerde opvoedkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Cum laude afgestudeerd (1983) in de afstudeerrichtingen onderwijskunde en orthopedagogiek (specialisatie school- en leermoeilijkheden). In de periode 1981-1988 werkzaam geweest als docent onderwijskunde op de lerarenopleiding van de (tegenwoordige) Hogeschool van Amsterdam.

Sinds 1979 werkt ze bij het Kohnstamm Instituut. Haar eerste project ging over aansluiting tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Veel thema’s zijn er sindsdien bijgekomen, zoals onderwijsachterstanden en onderwijsongelijkheid, onderwijsvernieuwing, onderwijs aan zorgleerlingen/passend onderwijs, schoolkeuze en segregatie in het onderwijs, voor- en vroegschoolse educatie, kwaliteit en kwaliteitszorg, opbrengstgericht werken, burgerschapsvorming, bestuur en beleid, onderzoek samen met de praktijk en 21th century skills.

Dit alles vooral in het primair en voortgezet onderwijs. In de periode 1990-2015 heeft ze zich als medewerker en later projectleider intensief beziggehouden met het cohortonderzoek in het basis- en speciaal onderwijs (PRIMA cohortonderzoek, COOL5-18, COOL Speciaal). Van 2015-2020 was ze coördinator van de landelijke evaluatie passend onderwijs, een onderzoeksprogramma dat is uitgevoerd in een consortium van zeven onderzoeksinstituten.

Van 2009 tot oktober 2020 was ze tevens wetenschappelijk directeur van het Kohnstamm Instituut. Vanaf oktober 2020 is ze nog voor beperkte tijd werkzaam bij het Kohnstamm Instituut als senioronderzoeker.

Publicaties

13 november 2020/door Diane

Guuske Ledoux in het NRC over zes jaar Passend Onderwijs

Volgende week maakt de Tweede Kamer de balans op van passend…
21 oktober 2020/door Diane

Afscheidslezing Guuske Ledoux (wetenschappelijk directeur Kohnstamm Instituut)

Guuske Ledoux, onze wetenschappelijk directeur, is na een indrukwekkende…
15 september 2020/door Diane

Guuske Ledoux met pensioen, Erna van Hest volgt haar op

Guuske Ledoux, onze wetenschappelijk directeur, gaat na een…
10 september 2020/door Diane

Oorzaken en mogelijke oplossingen thuiszittende leerlingen

Nieuw onderzoek naar thuiszittende leerlingen op basis van casuïstiek van de Geschillencommissie Passend Onderwijs.
27 mei 2020/door Nikolai

Evaluatie Passend Onderwijs Eindrapport mei 2020

26 augustus 2019/door Diane

Basisondersteuning in passend onderwijs deel 2

Verschillen tussen scholen en samenwerkingsverbanden in de praktijk
Hoe ontwikkelen zorgleerlingen zich in het reguliere basisonderwijs
9 augustus 2019/door Diane

Hoe ontwikkelen zorgleerlingen zich in het reguliere basisonderwijs in taal, lezen, rekenen en sociaal-emotioneel, vergeleken met leerlingen in het speciaal basisonderwijs?

Zorgleerlingen in het bo en sbo lopen hun achterstanden doorgaans niet in, maar bij technisch lezen ontwikkelen leerlingen in het sbo zich sneller dan in het bo.
9 augustus 2019/door Diane

Welke factoren beïnvloeden het schoolloopbaansucces in het voortgezet onderwijs van leerlingen met gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen die uitstromen uit het speciaal (basis)onderwijs?

Leerpotentieeltests zijn nuttig als indicatie van de ondersteuningsbehoefte van probleemleerlingen en onderbouwen de voorspelling van hun mogelijkheden in het vervolgonderwijs.
30 juli 2019/door Diane

Monitor scholen

Passend onderwijs in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs
ORD 2019
26 juni 2019/door Diane

Kohnstamm-onderzoekers vertegenwoordigd op de ORD 2019

Kohnstamm-onderzoekers vertegenwoordigd op de ORD 2019
5 juni 2019/door Diane

Passend onderwijs in de klas

Tweede meting in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs
3 juni 2019/door Diane

Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs

Deel 5: Tussenstand
29 april 2019/door Diane

Centrale thema’s in de Evaluatie Passend onderwijs Deel 1

Onderzoek naar werking zorgplicht, werken met ontwikkelingsperspectieven, en de positie van ouders in passend onderwijs
Integrale Kindcentra over wat hen kenmerkt
22 februari 2019/door Diane

Integrale Kindcentra

Kenmerken van de innovatieve IKC’s
30 december 2018/door Diane

Kenmerken van leerlingen in het speciaal basisonderwijs tussen 2008 en 2018

Kenmerken van leerlingen in het speciaal basisonderwijs tussen 2008 en 2018
Toekomstgericht onderwijs
17 december 2018/door Diane

Toekomstgericht onderwijs

Doelen en werkwijzen van innovatieve VO-scholen
1 september 2018/door Diane

Basisondersteuning in passend onderwijs

Diversiteit
1 juli 2018/door Diane

Trends in verwijzingen speciaal onderwijs 2011- 2017

20 februari 2018/door Diane

Doorstroom naar het MBO van jongeren uit praktijkonderwijs

en succes in het mbo van jongeren uit praktijkonderwijs, vmbo-b en vso
12 januari 2018/door Diane

Onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen

Basisscholen in A’dam/Diemen laten het onderwijsaanbod aansluiten bij ondersteuningsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen
1 september 2017/door Diane

Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs

Ervaren bureaucratie en tevredenheid passend onderwijs
20 januari 2017/door Diane

Ervaren bureaucratie en tevredenheid passend onderwijs

Meningen van po- en vo-ouders en mbo-studenten, schooljaar 2015-2016
1 december 2016/door Diane

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen Brochure

1 december 2016/door Diane

Onderwijs in burgerschap

1 december 2016/door Diane

Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs

Deel 2: Eerste ervaringen met de stelselverandering
1 december 2016/door Diane

Factsheet 1 Leerlingen in speciaal en regulier onderwijs

1 december 2016/door Diane

Evaluatie subsidie Pro Demos

1 december 2016/door Diane

Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs

Deel 1: Beginsituatie en vooruitblik
1 december 2016/door Diane

Ingeslagen Paden

De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en hun nieuwe procedures voor de toewijzing van onderwijsondersteuning.
Onderwijs in burgerschap wat scholen kunnen doen
24 juni 2016/door Diane

Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen

Lessen uit wetenschap en praktijk
1 december 2015/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, derde meting 2012 – 2013.

1 december 2015/door Diane

Feitelijke en ervaren bureaucratie. Nulmeting in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs

1 december 2015/door Diane

Vervolgmeting 1 Kengetallen Passend Onderwijs.

1 december 2015/door Diane

Acquis basisonderwijs en onderwijs aan het jonge kind; adviezen en verkenningen van de Onderwijsraad tussen 2002 en 2014

1 december 2015/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, vierde meting 2013 – 2014.

1 december 2015/door Diane

Vervolgmeting ervaren bureaucratie passend onderwijs. Onderzoek bij scholen en ouders in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs

21 oktober 2015/door Diane

Het onderwijsachterstandenbeleid onderzocht

20 augustus 2015/door Diane

Tevredenheid van ouders voor de start van passend onderwijs. Nulmeting kortetermijnevaluatie passend onderwijs

21 oktober 2014/door Diane

Impact van de Commissie Dijsselbloem op onderwijsbeleid

20 augustus 2014/door Diane

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

21 april 2014/door Diane

Hebben leerlingen profijt van De Profijtklas?

3 december 2013/door Diane

Nieuwe paden

1 november 2013/door Diane

Van Bewijzen naar Beschrijven

Onderzoek naar de nieuwe werkwijze voor toewijzing van extra ondersteuning passend onderwijs
Meetinstrumetne voor sociale competenties
25 september 2013/door Diane

Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills.

Het gaat in het onderwijs niet alleen om taal en rekenen, maar ook om vakoverstijgende competenties die nodig zijn voor het functioneren in de samenleving
1 juli 2013/door Diane

Bestrijding van onderwijssegregatie in gemeenten

Alle publicaties van Guuske Ledoux (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van het Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor regionale aanpak lerarentekort19 januari 2021 - 13:55

    Meer regionale samenwerking komt lerarentekort ten goede

  • Alle scholen toegankelijk: een open deur?13 januari 2021 - 14:35

    Onderzoek naar de (ondebedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneeren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2021 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only