Basisvaardigheden en laaggeletterdheid
Het belang van basisvaardigheden op het werk en in het dagelijks leven
Het belang van basisvaardigheden op het werk en in het dagelijks leven
Mee kunnen doen in de maatschappij is voor iedereen belangrijk. Basisvaardigheden – taal- en rekenvaardigheden – van groot belang om de weg vinden op het gebied van werk en inkomen, onderwijs, zorg, welzijn en wonen. Dat geldt voor jong en oud. Niet iedereen in Nederland beschikt echter over voldoende basisvaardigheden: ongeveer 1.3 miljoen volwassenen tussen de 16 en 65 jaar zijn laaggeletterdheid. Zij hebben vaak moeite met lezen of schrijven.
Laaggeletterdheid is een maatschappelijk probleem dat van invloed is op veel levensdomeinen: positie op de arbeidsmarkt, armoede en schulden, maatschappelijke participatie en (ervaren) gezondheid. Het gaat bij laaggeletterdheid om een onderwerp waar vaak nog een taboe op rust, en om kwetsbare doelgroepen die lastig te bereiken zijn voor beleidsmakers. De aanpak van laaggeletterdheid vergt daarom een lange adem en een structurele inzet.
Kohnstamm Instituut draag bij aan de aanpak van laaggeletterdheid door onderzoek naar basisvaardigheden op lokaal, regionaal, landelijk en internationaal niveau:
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy
Kwalitatief onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs
/in Onderzoek /door DianeHoe het onderwijs er na ruim een half jaar COVID-19 uitziet in alle onderwijssectoren, volgens de onderwijsinspectie
Oorzaken en mogelijke oplossingen thuiszittende leerlingen
/in Onderzoek, Onderzoek passend onderwijs /door DianeNieuw onderzoek naar thuiszittende leerlingen op basis van casuïstiek van de Geschillencommissie Passend Onderwijs.
Evaluatie Kansenaanpak voortgezet onderwijs Amsterdam
/in Onderzoek, Onderzoek diversiteit /door DianeNieuw onderzoek naar interventies voor het bevorderen van kansengelijkheid
Kwantitatieve evaluatie Teambeurs Amsterdam
/in Onderzoek /door DianeWorden de doelen van de teambeurs – professionalisering van leraren en de ontwikkeling van een professionele leercultuur in primair, voortgezet en speciaal onderwijs – bereikt?
Effect van het Engels als onderwijstaal in het hoger onderwijs
/in Onderzoek /door DianeWat is er bekend over het effect van Engels als onderwijstaal op vakinhoudelijke kennisverwerving van niet-Engelstalige studenten in het hoger onderwijs? Internationale onderzoeksliteratuur moet evidentie geven over (eventuele) effecten van Engelstalig hoger onderwijs op het vakinhoudelijke leerproces en de prestaties. We kijken ook naar factoren die daarop van invloed zijn en de randvoorwaarden waaraan moet […]
Wouter Schenke in Expeditieteam Lerarenagenda NRO
/in Nieuws, Onderzoek /door DianeDit expeditieteam gaat langlopend onderzoek uitvoeren naar toekomstbestendig leraarschap.
Politieonderwijs Caribisch Nederland: heeft de kwaliteitsimpuls gewerkt?
/in Nieuws, Onderzoek /door DianeIn opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie is een evaluatieonderzoek gestart naar de Kwaliteitsimpuls politieonderwijs Caribisch Nederland (2016-2020). Doel is de beleidstheorie, ervaringen en opbrengsten in beeld te brengen ter ondersteuning van een beslissing over voortzetting van deze maatregel. Het Kohnstamm voert dit onderzoek uit, samen met Oberon en University of Curaçao. In […]
Tweede Kamer debatteert over de aanpak van laaggeletterdheid
/in Onderzoek laaggeletterdheid /door DianeDebat aanpak laaggeletterdheid tweede kamer
Onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs in Almere
/in Nieuws, Onderzoek /door DianeDe kwaliteit van het onderwijs in Almere staat opnieuw onder druk.
Onderzoek naar Excellente scholen: wat kenmerkt hen?
/in Nieuws, Onderzoek /door DianeOnderzoek naar excellente scholen, wat kenmerkt deze scholen en zijn zij ook een voorbeeldfunctie voor andere scholen