Onderzoek naar het ontwikkelen van 21ste-eeuwse vaardigheden
Onderwijs moet jongeren in staat stellen wendbaar en weerbaar te zijn, op de arbeidsmarkt en in het dagelijks leven. Het huidige onderwijsdebat focust onder andere op de vraag welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende maatschappij. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer ‘21st century skills’ oftewel ‘21ste-eeuwse vaardigheden’. Hieronder vinden vaardigheden zoals communicatie, ICT, samenwerking, sociaal-culturele vaardigheden en burgerschap een plek. Ook creativiteit, kritisch denken, probleemoplossing en productiviteit worden vaak genoemd. En sommigen vinden ook dat zelfsturing, leren leren, metacognitie ertoe gerekend moeten worden. Er is nog weinig zicht op de mate waarin deze vaardigheden daadwerkelijk nodig zijn en hoe dit in het curriculum vorm kan krijgen.
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek naar het ontwikkelen van 21ste-eeuwse vaardigheden en het meten daarvan. Juist deze onderwerpen vereisen een multidisciplinaire aanpak van onderzoek, zowel inhoudelijk als qua inzet van instrumenten en methoden.
Zie ook onze website: Toekomstgericht onderwijs
Rapporten
Evaluatie van Doen-denken
Fostering Students’ Creativity and Critical Thinking
Toekomstgericht onderwijs
Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs
Toekomstgericht onderwijs: werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en verantwoordelijkheid in het VO
Short report literatuurverkenning Self-Efficacy & Resilience
Stimuleren van creatief vermogen en kritisch denken
Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
Gebruik van tablets in de school
Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills.
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?
/in Nieuws, Onderzoek kinderopvang, Onderzoek OnderwijsvernieuwingDeze 21ste-eeuwse vaardigheden staan volop in de aandacht. Hoe je hier als docent aandacht aan besteed in de les is in bijgaand artikel te lezen.