Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de onderwijspraktijk
De wereld om ons heen verandert voortdurend onder invloed van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen op de arbeidsmarkt. Veel scholen buigen zich over de vraag wat deze trends betekenen voor de onderwijspraktijk en hoe ze nieuwe inzichten kunnen gebruiken om betekenisvol onderwijs te bieden. Hoe bereid je leerlingen goed voor op de toekomst?
Onderwijsvernieuwing draagt hieraan bij en focust op het doelgericht veranderen van de onderwijspraktijk om het onderwijs aan leerlingen of studenten te verbeteren. Daarbij gaat het vaak om nieuwe onderwerpen of aanpakken: pionieren staat centraal. Parallel digitaal onderwijs heeft onder invloed van de coronacrisis een grote vlucht genomen en afstandsonderwijs op de kaart gezet. Maar: hoe zet je dat effectief in tijdens de les?
Met onderzoek draagt Kohnstamm Instituut bij aan het in kaart van brengen de opbrengsten van onderwijsvernieuwingen. Bijvoorbeeld door effectonderzoek naar vernieuwende onderwijsconcepten, zoals de innovatiecentra vve, of door het delen van wetenschappelijke kennis over ‘wat werkt’ in het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden. We werken aan thema’s als:
- de rol van leraren in onderwijsvernieuwing
- de ontwikkeling van kennis en vaardigheden (zoals 21e-eeuwse vaardigheden)
- de opbrengsten van vernieuwende onderwijsconcepten
- de rol van digitalisering, maatwerk en flexibilisering in het onderwijs
Rapporten
Onderzoek
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs
/in Onderzoek OnderwijsvernieuwingWat zijn de effecten op motivatie, welzijn, prestaties en prestatiedruk?
Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas
/in Onderzoek OnderwijsvernieuwingHet ministerie van OCW heeft gevraagd om de werking van de landelijke afspraak over mobiele telefoons in de klas in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs te monitoren. Onderzoeksinstituten Oberon en Kohnstamm Instituut voeren deze opdracht uit.
Toekomstverkenning middelbaar en hoger onderwijs
/in Onderzoek, Onderzoek Beroepsonderwijs, Onderzoek OnderwijsvernieuwingDenk mee over studeren en kennisontwikkeling in 2040 Hoe leer je als student in 2040? Hoe wordt kennis dan ontwikkeld? Wat wordt er in de toekomst verwacht van mbo-scholen, hogescholen, universiteiten en de wetenschap? Deze vragen staan centraal in de toekomstverkenning 2040. Want de wereld verandert in sneltreinvaart en Nederland staat voor grote uitdagingen zoals demografische- en sociaal-culturele […]
Vervolgsucces leerlingen De School
/in Onderzoek OnderwijsvernieuwingDe School is sociocratisch met flexibele schooltijden. Hoe gaat het nu met oud-leerlingen op de middelbare school?
WOA-Gelijke Onderwijskansen: drie praktijkpublicaties
/in Onderzoek gelijke kansen, Onderzoek lerende leraren, Onderzoek Onderwijsvernieuwing, Onderzoek taal, rekenen en basisvaardighedenBuitenschoolse kennisbronnen voor gelijke onderwijskansen Het draagt bij aan gelijke kansen als het ‘kapitaal’ aan kennis, houdingen en vaardigheden van álle leerlingen op school wordt herkend en benut. De theorie over Funds of Knowledge en Funds of Identity gaat niet uit van tekorten of beperkingen van leerlingen, maar neemt als uitgangspunt dat alle leerlingen door […]
Creativiteit en kritisch denken in lessen bevorderen, hoe doe je dat?
/in Nieuws, Onderzoek kinderopvang, Onderzoek OnderwijsvernieuwingDeze 21ste-eeuwse vaardigheden staan volop in de aandacht. Hoe je hier als docent aandacht aan besteed in de les is in bijgaand artikel te lezen.