De Netwerkschool
Onderzoek naar werkzame bestanddelen voor vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs
Onderzoek naar werkzame bestanddelen voor vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs
Sligte, H.W., Heyma, A.O.J., Eck, E. van, Meijden, A.J.H. van der (2015).
RAPPORT: 933 ISBN: 978-90-6813-993-8
Beter onderwijs tegen dezelfde of lagere kosten. Dat was in 2010 het uitgangspunt van het Experiment De Netwerkschool waarin vijf mbo-instellingen hun op het zogenoemde Netwerkschoolmodel gebaseerde plannen zijn gaan uitvoeren. Het Kohnstamm Instituut en SEO Economisch Onderzoek monitorden in opdracht van Stichting de Netwerkschool het invoeringsproces en de opbrengsten van de innovatie.
Het Experiment De Netwerkschool had als uitgangspunt beter middelbaar beroepsonderwijs te realiseren tegen dezelfde of lagere kosten. Dit geschiedde aan de hand van een werk- en denkmodel waarin verschillende manieren om het uitgangspunt te realiseren, de zogeheten ‘werkzame bestanddelen’ van het model, waren geschetst.
In het onderzoek naar het Netwerkschool-model worden acht werkzame bestanddelen onderscheiden die elk op eigen wijze kunnen worden vormgegeven en ingevoerd:
1. Expliciet benoemde organisatiecultuur
2. Bedrijfsmatige cultuur en werkwijze
3. Betrokkenheid regio en bedrijfsleven
4. Flexibiliteit en maatwerk in de opleiding
5. Functiedifferentiatie/verlaging docent-student ratio
6. Studentondernemingen/betaling van studenten
7. Openstelling gedurende het hele jaar
8. ICT in het onderwijs.
Het onderzoek laat zien dat de vijf Netwerkscholen de vernieuwing elk op hun eigen manier hebben vormgegeven. Het Netwerkschoolmodel en de centrale ondersteuningsstructuur hebben hier een bevorderende rol gespeeld. Er werd geen dwingend keurslijf opgelegd, noch bij de wijze van invoering, noch bij de vormgeving van de vernieuwing. Dat heeft de projecten de mogelijkheid gegeven aan te sluiten bij hun uitgangspositie, de visie van de opleiding, knelpunten die speelden en het urgentiebesef van de betrokkenen.
Er is op verschillende manieren geëxperimenteerd met de ‘werkzame bestanddelen’ op de vijf Netwerkscholen. Sommige Netwerkscholen zijn begonnen met een proces van cultuurverandering, andere juist met een onderwijskundige vernieuwing. Een paar Netwerkscholen experimenteerden met veel veranderingen tegelijk om uiteindelijk echt iets van verandering te kunnen bewerkstellingen, andere Netwerkscholen deden dat meer stapje voor stapje. Er zijn successen geboekt en mislukkingen geïncasseerd. Een aantal aspecten van het model van de Netwerkschool is nog in ontwikkeling.
Het Netwerkschoolmodel kan de onderwijsprestaties positief beïnvloeden, zo blijkt uit het onderzoek. Het gaat dan vooral om praktische vaardigheden, houding en competenties (o.a. 21st Century skills). Maar er zijn ook risico’s: onvoldoende structuur in de organisatie en inhoud van de opleiding, met name voor studenten op een lager niveau, en een te sterke verdringing van theoretisch onderwijs (en formele leermiddelen) door onderwijs in de praktijk (en incidentele leermiddelen, zoals internet).
De vraag of het Netwerkschoolmodel leidt tot kostenreductie is niet met harde financiële gegevens te beantwoorden. Het gebrek aan relevante informatie over kosten en output om bedrijfsmatig te kunnen sturen, dat in het onderzoek bij de scholen is aangetroffen, is door het Netwerkschool-experiment geenszins opgelost. De efficiëntie in de Netwerkscholen is wel verbeterd door kostenvermindering van docenteninzet, huisvesting en faciliteiten. Bij de meeste Netwerkscholen is expliciet ingezet op een vergroting van de flexibele schil van docenten, gastdocenten en instructeurs ten koste van de omvang van het team van vaste docenten. Functiedifferentiatie maakt het mogelijk om het vaste personeel breder in te zetten. Verder blijkt het kostenbewustzijn op de werkvloer door deelname aan het experiment toegenomen.
mbo, beroepsonderwijs, onderwijsinnovatie, bedrijfsleven, samenwerking, functiedifferentiatie, flexibilisering, beroepskolom
Contactpersoon: Henk Sligte
Samenwerkingspartner: SEO, contactpersoon Arjan Heyma
“De ruimte om te vernieuwen is ten volle benut.” Artikel in: De Netwerkschoolkrant Onderzoekspresentatie door Henk Sligte (23 april 2015)
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy