De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)
Onderzoek naar de ER-doelgroep en prestaties op de rekentoets
Onderzoek naar de ER-doelgroep en prestaties op de rekentoets
Meijer, J., Buisman, M., Christoffels, I., Groot, A., Jonker, V., Kuijper, S., & Wijers, M. (2018).
RAPPORT: 995 ISBN: 978-94-6321-057-7
Rekenen is belangrijk in het dagelijks leven: als we betalen in de winkel, onze route van a naar b plannen of een werkbriefje invullen. Maar sommige leerlingen hebben structurele, ernstige problemen met rekenen. In het onderwijs is extra aandacht voor deze groep, bijvoorbeeld door middel van aangepaste toetsen.
In opdracht van College voor Toetsen en Examens onderzochten Kohnstamm Instituut, Ecbo en Freudenthal Instituut tegen welke specifieke problemen leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER) in het vo en mbo aanlopen. Voor deze leerlingen is een aparte centrale rekentoets ontwikkeld: de ER-toets. In dit onderzoek is daarom ook in kaart gebracht hoe leerlingen op deze toets presteren, of de toetsitems voor deze doelgroep geschikt zijn en welke opgaven uit de rekentoets de rekenkennis en rekenvaardigheid van de doelgroep het beste meten. De centrale rekentoets is inmiddels afgeschaft.
Uit kwalitatief onderzoek (hardop-denkgesprekken met leerlingen) blijkt dat ER-leerlingen relatief goed presteren op rekenopgaven binnen het rekendomein verbanden, bijvoorbeeld het lezen van informatie in grafieken. Ook het geautomatiseerd uitvoeren van de basisbewerkingen lukt meestal goed met behulp van de rekenmachine. Leerlingen hebben vaker problemen bij het oproepen van voorkennis en het flexibel kiezen van rekenstrategieën. ER-leerlingen hebben veel behoefte aan houvast en structuur en weinig inzicht in het proces; ze voeren stappen vaak volgens een vast patroon en op de automatische piloot uit. Ook hebben ze moeite met het controleren van uitkomsten. Een aantal specifieke rekenproblemen komt vaak voor:
Leerlingen treden de rekenopgaven meestal niet neutraal tegemoet. Uit interviews met leerlingen blijkt dat onzekerheid en angst daarbij vaak een rol spelen.
Uitgangspunt bij de invoering van de ER-toetsen is dat de toets rekening houdt met de specifieke beperking bij rekenen van de leerling, maar niet moeilijker of gemakkelijker is dan de reguliere rekentoets. Uit kwantitatief onderzoek naar de ER-toets blijkt echter dat de leerlingen met ernstige rekenproblemen gemiddeld minder goed op de rekentoets presteren dan leerlingen die de reguliere toets maken, en meer moeite hebben om het ER-rekenexamen te halen. Ook blijkt dat een deel van de toetsitems minder goed functioneert in de ER-toetsen dan in de reguliere toetsen: deze hangen negatief samen met de totaalscore op de toets en maken de toets minder betrouwbaar. Daarnaast is het onderscheidend vermogen van de ER-rekentoets op referentieniveau 2 niet hetzelfde als in de reguliere toetsen. Dat geldt niet voor de rekentoets op referentieniveau 3 (in de 3F/ER groepen). De extra tijd die ER-leerlingen krijgen voor het maken van de ER-toets is wel ruim voldoende.
Meijer, J., Buisman, M., Christoffels, I., Groot, A., Jonker, V., Kuijper, S., & Wijers, M. (2018). De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER).Onderzoek naar de ER-doelgroep en prestaties op de rekentoets. Amsterdam: Kohnstamm Instituut
Contactpersoon: Joost Meijer, Marieke Buisman
Samenwerkingspartners: Freudenthal Instituut, Ecbo
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy