• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie

Auteurs

Veen, A., Bus, J., Druten, L. van (2020)

RAPPORT: 1064 ISBN: 94-6321-137-6

DOWNLOAD

Innovatiecentra vve

Het project ‘Innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie’ legt vernieuwingen in de vve onder een vergrootglas. Onderzocht is in hoeverre de vernieuwing daadwerkelijk is gerealiseerd en wat de opbrengst is. Per deelproject is een onderzoeksrapport verschenen.

In het overkoepelende eindrapport is van elk deelproject nagegaan of de innovatie goed onderbouwd is, dat wil zeggen, of het plausibel is dat de innovatie het gedrag van pedagogisch medewerkers (pm’ers) of kinderen in de verwachte richting kan beïnvloeden, of de plannen duidelijk omschreven en uitvoerbaar zijn, of de innovatie door betrokkenen als verbetering van de bestaande praktijk wordt ervaren, en wat de opbrengsten zijn.

Gebrek aan gedegen probleemanalyse

In alle gevallen is weliswaar sprake van een “goed idee”, maar er was niet altijd sprake van een goede onderbouwing. Soms ontbreekt een gedegen probleemanalyse en is onduidelijk wat de beoogde effecten zijn. Zo, zette één van de projecten  een in het bedrijfsleven beproefde aanpak in om de motivatie van medewerkers te verhogen. Er is echter geen analyse waaruit blijkt dat pm’ers in de vve motivatieproblemen hebben, van welke aard de motivatieproblemen zijn en hoe de gekozen aanpak daarbij aansluit.

Ook was de uitwerking soms nog onvoldoende uitgekristalliseerd. In het Haagse kunstproject blijkt de interactie van kunstenaars met peuters inspirerend voor de betrokken pm’ers en ouders, maar was niet voorzien in een aanpak om de pm’ers optimaal te laten profiteren van deze unieke ervaringen. De verwachte effecten op de aanpak van pm’ers zijn pas te verwachten als naar aanleiding van de voorstellingen een gesprek met pm’ers op gang komt waarin de pm’ers worden aangemoedigd hun ervaringen te verwoorden en bekijken hoe deze vertaald kunnen worden naar hun interacties met de kinderen.

Vernieuwing wordt gezien als (route naar) verbetering

Verder is gedurende de looptijd de uitwerking van de vernieuwingen op basis van de opgedane ervaringen tussentijds bijgesteld. Dat is positief voor de uitvoeringspraktijk, maar maakt het lastig om effecten van de vernieuwing goed onderbouwd te kunnen vaststellen. Wel zagen we dat de betrokkenen vaak enthousiast waren en de vernieuwing zien als een verbetering van de bestaande praktijk die ze graag willen continueren.

Positieve effecten gevonden van digitale prentenboeken

Kwantitatief effectonderzoek was alleen in het Dordrechtse prentenboekenproject mogelijk. Daar zijn de onderzoekers erin geslaagd een strakke regie te voeren over zowel de interventieconditie als de controleconditie en bleek het mogelijk effecten op de deelnemende kinderen in kaart te brengen.

Het project is onderdeel van het programma ‘Innovatiecentra vve’ van het ministerie van OCW en NRO, waarin vijf interventies werden geselecteerd en onderzocht op hun bijdrage aan verhoging van kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie. Er werden vijf innovatiecentra onderzocht, in de gemeenten Den Haag, Amsterdam, Dordrecht, Leiden en Heerlen.

Meer informatie

Veen, A., Bus, J., Druten, L. van (2020). Eindrapport innovatiecentra voor- en vroegschoolse educatie. Samenvatting van vijf deelonderzoeken. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1064.

Contactpersoon: Annemiek Veen

Zie ook

Aan dit project was een functionaris verbonden voor onderlinge kennisuitwisseling en kennisverspreiding, Heleen Versteegen van Sardes.

Nadere informatie over het project is te vinden via de website: https://www.sardes.nl/innovaties_in_vve

Veen, A., Haanstra, F., Karssen, M. (2020). Kunstenaars in de groep. Onderzoek naar effecten van kunst in de voorschoolse educatie. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1054.

Veen, A. & Karssen, M. (2020). 15 uur voorschoolse educatie in Amsterdam. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1063.

Bus, A.G. & Anstadt, R. (2020). Thuis voorlezen met digitale prentenboeken. Een veelbelovende interventie voor twee- en driejarigen met een taalachterstand? Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1058.

Druten, L. van, m.m.v. Beurskens, K. & Langen, A. van (2020). Rapportage innovatiecentrum Heerlen ‘Kijken in elkaars keuken’ ten behoeve van samenwerking tussen peuteropvang en basisschool. Nijmegen: KBA.

Druten, L. van, m.m.v. Beurskens, K. & Langen, A. van (2020). Rapportage Innovatiecentrum Leiden Motivatie als motor voor professionalisering. Nijmegen: KBA.

Samenwerkingspartner: KBA Nijmegen

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 202010 mei 2022 - 09:54
  • Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso9 mei 2022 - 13:37

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2022 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only