Ervaren bureaucratie en tevredenheid passend onderwijs
Meningen van po- en vo-ouders en mbo-studenten, schooljaar 2015-2016
Meningen van po- en vo-ouders en mbo-studenten, schooljaar 2015-2016
Loon-Dikkers, L. van, Heurter, A., Ledoux, G. (2017)
RAPPORT: 970 ISBN: 978-94-6321-036-2
Vergeleken met de situatie van vóór passend onderwijs ervaren ouders nu minder bureaucratie: de leerlingzorg is minder ingewikkeld en kost minder tijd. Ouders zijn echter iets minder tevreden over de communicatie en informatievoorziening en over de relatie met de school.
In augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs ingegaan. Om te beoordelen of met deze wet bereikt wordt wat men wil bereiken, wordt een omvangrijk evaluatieprogramma uitgevoerd.
Een van de onderzoeken is de monitor oudertevredenheid. In dit onderzoek is nagegaan hoe studenten de leerlingenzorg ervaren op hun opleiding en ouders die op de school van hun kind. Voor de studenten is het de eerste keer dat over dit onderwerp informatie is verzameld, voor de ouders de tweede keer.
Ouders vinden diagnostisch onderzoek en het maken van een handelingsplan nuttig en niet bijzonder tijdrovend of complex. De indicatieprocedure wordt ook niet als tijdrovend of complex ervaren maar wordt ook niet nuttig bevonden.
Ouders zijn gemiddeld redelijk tevreden over de communicatie en informatievoorzieningen en nog wat meer tevreden over de relatie met de school en ervaren partnerschap. De tevredenheid hierover is wel iets gedaald ten opzichte van de situatie vóór passend onderwijs. Er zijn verschillen in de mate van tevredenheid tussen verschillende groepen ouders. Zo zijn ouders met een kind in het speciaal onderwijs tevredener dan ouders met een kind in het regulier onderwijs.
Over het algemeen oordelen ouders positief over de aanwezigheid van leerlingen die extra ondersteuning krijgen in de klas van hun kind. Een groot deel van de ouders vindt dat kinderen hierdoor leren omgaan met verschillen. De ouders die niet positief zijn, geven als belangrijkste reden dat dit ten koste gaat van de aandacht voor de andere kinderen in de klas.
Mbo-studenten met extra ondersteuningsbehoeften zijn gemiddeld tevreden over de leerlingenzorg op hun opleiding.
Kuiper, E.J., Loon-Dikkers, A.L.C. van, Ledoux, G., m.m.v. Felix, C., Hendrix, N. (2015) Vervolgmeting ervaren bureaucratie passend onderwijs. Onderzoek bij scholen en ouders in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs. Rapport 942. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Kuiper, E., Dikkers, L., Ledoux, G., Berg, E. van den, & Bos, W. (2015) Feitelijke en ervaren bureaucratie. Nulmeting in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs. Rapport 935. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Kuiper, E., Dikkers, L., Emmelot, Y., & Ledoux, G., m.m.v. Eck, E. van, en Berg, E. van den (2015) Tevredenheid van ouders voor de start van passend onderwijs. Nulmeting kortetermijnevaluatie passend onderwijs. Rapport 934. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy