Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21
Een aanpak voor gelijke kansen in Amsterdam
Een aanpak voor gelijke kansen in Amsterdam
Vaessen, A., Stigt, A. van, Karssen, M., Spijker, F. van, Ramlakhan, K., Wouden, M. van der (2022)
RAPPORT: 22-8
Bij de gemeente Amsterdam konden middelbare scholen subsidie aanvragen voor onderwijsinterventies gericht op het bevorderen van kansengelijkheid: de Kansenaanpak VO. De scholen hebben zelf interventies ontwikkeld die passen bij de eigen schoolcontext en kregen daarbij veel vrijheid. Kohnstamm Instituut en Onderzoek & Statistiek (O&S) doen onderzoek naar de manieren waarop de interventies bijdragen aan de gelijke ontwikkelkansen van leerlingen.
Bij de start van de Kansenaanpak VO in 2019 heeft de gemeente Amsterdam drie ambities geformuleerd waarop scholen subsidie kunnen aanvragen:
Een overkoepelende ambitie is een zo optimaal mogelijke schoolloopbaan voor elke leerling, ongeacht haar/zijn achtergrond.
Bij de 29 Amsterdamse scholen hebben ongeveer 8.000 leerlingen gemiddeld 2,6 uur extra onderwijstijd per week gekregen middels de interventies, dat betreft ongeveer de helft van het totale aantal leerlingen op deze scholen. De scholen richten de interventies met name op leerlingen uit lagere sociaaleconomische milieus of leerlingen die thuis geen Nederlands spreken. Het belangrijkste doel voor veel scholen was het verbeteren van de Nederlandse taal- en/of rekenvaardigheden van leerlingen, vanuit de gedachte dat verbetering van deze vaardigheden leidt tot zowel een toename van zelfvertrouwen als betere opbrengsten bij andere vakken dan taal en rekenen.
Om de ambities te bereiken, hebben scholen interventies ingezet gericht op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en op de betrokkenheid van ouders.
Alle scholen hebben ingezet op het versterken van de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Er was veel inzet op extra Nederlandse taal- en rekenonderwijs. Dit deden scholen via (gratis) bijles, huiswerkbegeleiding, keuzewerktijd-uren, ondersteuning bij studievaardigheden, de inzet van nieuw materiaal en het professionaliseren van docenten.
De meerderheid van de scholen geeft aan dat leerlingen door het extra reken- of taalonderwijs verbeteringen laten zien wat betreft Nederlandse taal- en rekenopbrengsten. Er is echter ook een deel van de scholen dat weinig verbeteringen bij hun leerlingen waarneemt, dit lijkt veroorzaakt door uitval van lessen vanwege de Covid-19-pandemie en niet door de inzet van de interventie. Daarnaast zien scholen betere doorstroomresultaten. Er zijn bijvoorbeeld minder leerlingen die van profiel wisselen of uitvallen doordat scholen leerlingen via de interventies begeleiden om realistische en ambitieuze keuzes te maken in hun schoolloopbaan.
De helft van de scholen heeft ook ingezet op het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Vaak ging het om het versterken van studievaardigheden of om coaching, beide gericht op het vergroten van zelfvertrouwen en de betrokkenheid van leerlingen bij school.
Scholen zien dat leerlingen door de interventies meer zelfvertrouwen hebben, langer op school aanwezig zijn nadat de lessen zijn afgelopen en dat leraren een grotere verbinding hebben met hun leerlingen door de extra contactmomenten. Daarnaast merken scholen dat er sinds de start van de interventie meer aandacht is voor kansengelijkheid in het schoolteam en dat zij de ondersteuningsbehoeften van leerlingen met risico op onderwijsachterstanden beter in beeld hebben.
Iets minder dan de helft van de scholen richtte zich op het vergroten van de betrokkenheid van ouders bij het leerproces van leerlingen, met name via het organiseren van driehoeksgesprekken (leraar-leerling-ouders). Leraren en ouders werken door inzet van de subsidie intensiever samen aan de ontwikkeling van leerlingen op school en leerlingen krijgen ruimte om groei op school te delen met hun ouders.
De belangrijkste succesfactor is het een-op-een contact tussen leerlingen en leraren. Veel aandacht voor leerlingen, individueel of in kleine groepen, waarbij er ruimte is voor interactie met de leraar, is een belangrijke succesfactor volgens de scholen. Hierbij is het belangrijk dat de leraren betrokken en gemotiveerd zijn en de problematiek van leerlingen begrijpen.
Scholen werken op twee manieren aan monitoring en evaluatie van de eigen interventies. Ten eerste meten scholen zelf de kennis en vaardigheden van leerlingen, met name door toetsen op verschillende momenten af te nemen en door de ontwikkeling van leerlingen in het schoolteam te bespreken. Ten tweede evalueren scholen de ervaringen met, en tevredenheid over de interventie van docenten, leerlingen en ouders.
Deze rapportage betreft de tweede ronde van de Kansenaanpak VO.
Bekijk hier de factsheet van de Evaluatie Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21
Kohnstamm Instituut en O&S hebben ook de eerste ronde van de Kansenaanpak VO onderzocht.
Bekijk hier de Evaluatie Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/’20
Kohnstamm Instituut en O&S doen ook onderzoek naar de derde ronde van de Kansenaanpak. Dit rapport verschijnt naar verwachting in het voorjaar van 2023.
Vaessen, A., Stigt, A. van, Karssen, M., Spijker, F. van, Ramlakhan, K., Wouden, M. van der (2022). Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21. Amsterdam: Onderzoek & Statistiek en Kohnstamm Instituut.
Contactpersonen:
Annabel Vaessen (Kohnstamm Instituut)
Merel van der Wouden (O&S)
Zie ook:
Samenwerkingspartner:
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy