Evaluatie van het programma Taal voor het Leven 2018-2020
Voortgang leesvaardigheid en sociale inclusie
Voortgang leesvaardigheid en sociale inclusie
Karssen, M., Lourens, J.M.P. & Buisman, M. (2020).
RAPPORT: 1050 ISBN: 978-94-6321-115-4
Het Kohnstamm Instituut heeft het programma ‘Taal voor het Leven’ geëvalueerd. De aanpak blijkt te werken: laaggeletterden verbeteren hun leesvaardigheid en ervaren betere taal-, financiële en digitale vaardigheden. ‘Taal voor het Leven’ is een verzamelnaam voor trajecten rondom basisvaardigheden. Met die trajecten worden laaggeletterde volwassenen geschoold. Om inzicht te krijgen in de continuïteit van de effecten van het programma zijn de uitkomsten van dit onderzoek vergeleken met evaluatieonderzoek van .
Deelnemers aan het programma ‘Taal voor het Leven’ hebben tweemaal een vragenlijst ingevuld. Het merendeel van de deelnemers ervaart na het volgen van ongeveer drie maanden les een toename van ‘sociale inclusie’. Sociale inclusie gaat over het mee kunnen doen in de samenleving. Dit wordt gemeten op basis van criteria, bijvoorbeeld het toepassen van taalvaardigheid in het dagelijks leven, digitale vaardigheid, financiële vaardigheid, ondernemend zijn, deelnemen aan natuur- en sportactiviteiten en assertiviteit. 66 procent van de deelnemers ervaart dat hun taalvaardigheden in het dagelijks leven zijn verbeterd. 49 procent van de deelnemers geeft aan betere digitale vaardigheden te bezitten. De uitkomsten van deze evaluatie zijn vergelijkbaar met de uitkomsten van eerdere evaluaties. In de eerdere evaluaties was ook sprake van een vooruitgang in ervaren sociale inclusie.
Naast de eigen evaluatie van taalvaardigheid is bij de deelnemers ook tweemaal een voortgangstoets leesvaardigheid afgenomen om hun vooruitgang te . Daaruit blijkt dat na ongeveer zes maanden 74 procent van de deelnemers hun leesvaardigheden heeft verbeterd. Vooral deelnemers met een lagere beginscore gaan veel vooruit. De uitkomsten van eerdere evaluaties schetsen een vergelijkbaar beeld: het percentage deelnemers dat vooruitgaat op het gebied van leesvaardigheid na deelname aan de taaltrajecten van Taal voor het Leven is substantieel.
Contactpersoon: Merlijn Karssen
Zie ook:
Greef, M. de & Segers, M. & Ipektzidou (2018). Eindevaluatie landelijke implementatie taaltrajecten Taal voor het Leven door Stichting Lezen & Schrijven op het gebied van sociale inclusie en leesvaardigheid (inclusief benchmark). Periode september 2015 – juli 2018. Maastricht: Maastricht University. Online beschikbaar
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy