• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Groepsgerichte extra ondersteuning in het reguliere vo

Inzet extra ondersteuning in vo

Auteurs

De Wit, M., Stronkhorst, E., Lalihatu, E., Leprêtre, C. & Van der Veen, I. (2023)

RAPPORT: 1109 ISBN: 94-6321-179-6

DOWNLOAD

Hoe kan groepsgerichte extra ondersteuning leerlingen met ondersteuningsbehoeften helpen om binnen het reguliere vo, zo thuisnabij mogelijk en zonder onderbrekingen een diploma te halen?

Passend onderwijs

Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs in werking getreden. Het doel van passend onderwijs is dat alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben onderwijs krijgen op een school die past bij hun behoeften. Op basis van de wet krijgen samenwerkingsverbanden van schoolbesturen een budget waarmee ze op regionaal niveau passend onderwijs verzorgen.

Groepsgerichte extra ondersteuning voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften

Op sommige reguliere vo-scholen binnen swv Nieuwe Waterweg Noord V(S)O (NWN) krijgen leerlingen met ondersteuningsbehoeften groepsgerichte extra ondersteuning. swv NWN biedt hiervoor vier zogenaamde groepsarrangementen:

  • Groeiklas;
  • Lwo+;
  • VSO in VO;
  • Intermezzo 2.0.

Met deze groepsarrangementen krijgen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften samen les, binnen het reguliere onderwijs. Vaak gebeurt dit in een kleine klas en is er meer ondersteuning voor de leerlingen.

Groepsarrangementen in kaart

In opdracht van swv NWN bracht Kohnstamm Instituut de ervaringen met en de opbrengsten van deze groepsarrangementen in kaart. Hoe verloopt de schoolloopbaan van leerlingen die groepsgerichte ondersteuning krijgen? Wat werkt er goed in de ondersteuning van leerlingen? Wat helpt leerlingen en zijn er verbeterpunten? We analyseerden schoolloopbaandata en spraken met schoolleiders, zorgcoördinatoren, docenten, ouders en (oud)leerlingen op zes scholen.

Uit de resultaten blijkt dat de groepsarrangementen voor veel leerlingen een mogelijkheid bieden om hun schoolloopbaan op een reguliere school, zo thuisnabij mogelijk, succesvol te doorlopen. Met de extra ondersteuning lukt het vaak om deze leerlingen binnen het reguliere vo een diploma te halen.

Leerlingen voelen zich door de ondersteuning beter begrepen door leraren. Ze voelen zich zelfverzekerder en gemotiveerder. Ook wordt binnen meerdere arrangementen gezien dat leerlingen persoonlijke groei doormaken, die vaak door ouders en leerlingen wordt toegeschreven aan het arrangement.

Succesfactoren

De vier groepsarrangementen verschillen van elkaar, zowel qua doelgroep als opzet. Toch noemen professionals, ouders en (oud)leerlingen op de verschillende scholen grotendeels dezelfde elementen die volgens hen bijdragen aan het succes van de groepsarrangementen:

  • Een vertrouwde sfeer op school;
  • Kleine klassen;
  • Een klein docententeam;
  • Een peergroup voor leerlingen;
  • Een sterke ondersteuningscultuur binnen de school;
  • Nauwe onderlinge samenwerking tussen professionals op school;
  • Voldoende tijd voor begeleiding;
  • Expertise binnen het team;
  • Korte lijnen tussen professionals en ouders.

Belemmeringen en verbeterpunten

In de gesprekken met professionals, ouders en leerlingen kwamen ook belemmerende factoren ter sprake. Deze verschilden per groepsarrangement. Op basis van belemmeringen die bij meerdere groepsarrangementen ter sprake kwamen, zien we de volgende algemene verbeterpunten:

  • Realiseren van een doorgaande lijn naar de bovenbouw, bijvoorbeeld door de mogelijkheid om arrangementen te kunnen verlengen;
  • Een passende plek voor leerlingen die toch niet op hun plek zijn binnen een groepsarrangement, bijvoorbeeld door samenwerking met het vso;
  • Het versterken en uitbreiden van expertise binnen het team;
  • Verminderen van stigmatisering binnen de school, zowel onder professionals als medeleerlingen;
  • Betere informatievoorziening en betere vindbaarheid voor ouders.

De uitkomsten uit dit onderzoek bieden concrete aanknopingspunten voor swv NWN. In een breder perspectief bieden zij waardevolle informatie voor andere samenwerkingsverbanden en scholen die op een soortgelijke wijze groepsgerichte extra ondersteuning willen bieden. De uitkomsten zijn uitgebreid terug te lezen in het onderzoeksrapport en staan samengevat in dit factsheet.

Meer informatie

De Wit, M., Stronkhorst, E., Lalihatu, E., Leprêtre, C. & Van der Veen, I. (2023). Groepsarrangementen in het reguliere VO. Onderzoek naar groepsgerichte extra ondersteuning voor leerlingen in het reguliere VO binnen Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord V(S)O. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1109.

Contactpersoon: Merel de Wit

Samenwerkingspartner: Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • 1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
    Differentiatie door mbo-2 teams1 december 2023 - 11:05
  • Burgerschap in het voortgezet onderwijs
    Nederlandse jongeren weten weinig over democratie28 november 2023 - 10:03

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2023 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy
Accept settingsHide notification only