Kohnstamm Instituut
  • ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Huisacademies in kaart

Auteurs

Schenke, W., Weijers, D., Bollen, I. & Elshof, D. (2019).

RAPPORT: 1023 ISBN: 94-6321-083-6

DOWNLOAD

Vier typen huisacademies

Steeds meer schoolbesturen en scholen hebben de afgelopen jaren een huisacademie opgericht met het oog op het bevorderen van de professionele ontwikkeling van hun medewerkers. Kenmerken en speerpunten van deze huisacademies zijn nu in kaart gebracht.

Het opleiden en professionaliseren van medewerkers krijgt veel aandacht in het onderwijsveld. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd om hun professionele ontwikkeling te stimuleren. Voorbeelden variëren van cursussen, studiedagen en intervisiegroepen tot professionele leergemeenschappen en opleidingstrajecten. Een opkomende ontwikkeling is dat professionalisering en schoolontwikkeling door scholen of schoolbesturen steeds meer ‘in huis’ georganiseerd wordt. Hoe zien deze interne academies eruit en hoe organiseren zij hun activiteiten?

Onder een huisacademie verstaan we een interne academie, expertise-, kennis- of opleidingscentrum behorend bij een school, scholengroep of bestuur, die voor de eigen medewerkers professionaliseringsactiviteiten organiseert.

Organisatorische kenmerken, speerpunten en samenwerking

De meeste huisacademies vallen onder een schoolbestuur. Middelen worden veelal ter beschikking gesteld door het bestuur, daarnaast vanuit het professionaliseringsbudget van leraren en de schoolfinanciën. Voor het goed functioneren van de huisacademie is de steun vanuit het bestuur en de schoolleiding onontbeerlijk, zo geven de aanspreekpunten van de huisacademies aan.

Activiteiten voor leraren, schoolleiders, intern begeleiders en onderwijsondersteunend personeel zijn gebaseerd op behoeftes van medewerkers en komen voort uit de visie en onderwijsambitie van de organisatie waar de huisacademie onder valt. De belangrijkste speerpunten van huisacademies zijn: professionalisering van medewerkers en het leren van en met elkaar. Daarnaast streeft men naar verbinden, inspireren en het stimuleren van onderlinge kennisdeling.

Een groot deel van de huisacademies werkt voor de ontwikkeling en uitvoering van professionaliseringsactiviteiten samen met opleidingsscholen, andere scholen, organisaties en/of lerarenopleidingen in hun regio. Een klein deel van de huisacademies is intern gericht en werkt niet samen met een partner in de regio.

Variatie in huisacademies leidt tot vier typen

Op basis van de gevonden kenmerken zijn vier typen huisacademies onderscheiden. Huisacademies zijn afgezet langs twee dimensies: de interne/externe gerichtheid en het bereik van het aantal medewerkers dat aan activiteiten van een huisacademie deelneemt. Huisacademies variëren van een intern gericht ‘professionaliseringscentrum’ en ‘platform voor professionalisering en schoolontwikkeling’ tot een extern gerichte ‘regiospeler’ en ‘spin in het web in de regio voor professionalisering en schoolontwikkeling’. De typen huisacademies kunnen helpen bij een dialoog over de huidige stand van zaken binnen een huisacademie en bij het maken van keuzes voor de nabije toekomst.

Zie ook

Het onderzoek vond plaats in opdracht van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en bestond uit een vragenlijstonderzoek. In totaal hebben 75 coördinatoren/aanspreekpunten van huisacademies in het po en vo de vragenlijst ingevuld.

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Alle scholen toegankelijk: een open deur?13 januari 2021 - 14:35

    Onderzoek naar de (ondebedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid

  • Versnellen in de beroepskolom7 januari 2021 - 12:08

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneeren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2021 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only