Auteurs
Schoevers, E., de Roode, J., Bomhof, M., Wester, A., Vleeskens, M., Lockhorst, D., Vaessen, A., ’t Gilde, J. (2023)
RAPPORT: 23-7
Onderzoek naar de impact van samenwerking rond (hoog)begaafdheid
Het impactonderzoek IMAGE brengt in kaart wat de impact is van de activiteiten die uitgevoerd worden om het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen te verbeteren. Het gaat om activiteiten in het kader van de OCW-subsidieregeling ‘Begaafde leerlingen in primair en voortgezet onderwijs’. Deze deelstudie is gericht op de impact van de samenwerking rond (hoog)begaafdheid tussen partijen in verschillende regio’s. Dit rapport bevat de tussentijdse uitkomsten van de eerste meting (2022).
Samenwerking in verschillende situaties en niveaus
In deze deelstudie zijn in 14 samenwerkingsverbanden verschillende samenwerkingssituaties onderzocht:
- Samenwerking binnen het po;
- Samenwerking het vo;
- Samenwerking tussen het po en vo;
- Samenwerking tussen kinderopvang en po;
- Samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg;
- Samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs.
Ook is samenwerking op diverse niveaus onderzocht:
- Het niveau van beleid en bestuur (samenwerkingsverbanden, schoolbesturen, gemeenten, besturen kinderopvang);
- Het niveau van uitvoering (scholen, kinderopvanglocaties, jeugdhulporganisaties).
De subsidie heeft een impuls gegeven aan de samenwerking rond (hoog)begaafdheid
Samengevat zien we de volgende resultaten:
- Samenwerking rond (hoog)begaafdheid is structureler en intensiever geworden;
- Samenwerking komt vooral tot uiting in een toename van kennisdeling;
- Het urgentiegevoel om samen te werken rond (hoog)begaafdheid is toegenomen;
- Samenwerking is vooral effectief als er voldoende tijd en middelen zijn gefinancierd;
- Er is een sterke wens om de samenwerking nog verder te versterken.
Belangrijke werkzame factoren zijn:
- Gelijkwaardige, regelmatige en makkelijke communicatie(lijnen);
- Een gedeelde visie.
Belangrijke belemmerende factoren zijn:
- Andere prioriteiten op scholen door personeelstekorten en corona;
- Concurrentie en commerciële belangen;
- Het niet deelnemen aan samenwerking door partijen;
- Onduidelijke communicatie en informatie- en kennisverspreiding;
- Geen/weinig prioriteit of draagvlak voor het thema (hoog)begaafdheid;
- De persoonsafhankelijkheid van expertise;
- En wet- en regelgeving die samenwerking bemoeilijkt.
Meer informatie
Schoevers, E., de Roode, J., Bomhof, M., Wester, A., Vleeskens, M., Lockhorst, D., Vaessen, A, ’t Gilde, J. (2023). IMAGE-deelstudie naar samenwerking rondom (hoog)begaafdheid. Meting 2022. Utrecht: Oberon.
Contactpersoon: Annabel Vaessen
Samenwerkingspartners:
Oberon Onderzoek en Advies
Radboud Universiteit Nijmegen
Zie ook:
website IMAGE-project
NRO-pagina over het IMAGE-project
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.