Monitor digitalisering primair en voortgezet onderwijs
Onderzoeksrapporten primair onderwijs en voortgezet onderwijs MYRA 2023
Onderzoeksrapporten primair onderwijs en voortgezet onderwijs MYRA 2023
RAPPORT: 1102 ISBN: 94-6321-169-7
De laatste jaren is er door technologische en maatschappelijke ontwikkelingen steeds meer aandacht voor digitale geletterdheid in het onderwijs evenals investeren in digitale leermiddelen. De monitor digitalisering funderend onderwijs (MYRA) geeft inzicht in de huidige stand van ICT-gebruik, randvoorwaarden, ambities en behoeften ten aanzien van ICT en eventuele discrepanties en overeenkomsten tussen verschillende sectoren en functies. De monitor is een initiatief van Kennisnet, de PO-raad en VO-raad, mede uitgevoerd door Kohnstamm instituut.
In de rapporten voor het primair en voorgezet onderwijs bespreken we de onderwerpen: ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid, digitale leermiddelen, informatiebeveiliging privacy en informatiemanagement en innovatie en ethiek. Centrale vraag van onderzoek is:
“Wat is de huidige stand van zaken rond ICT-thema’s en wat zijn de ontwikkelingsmogelijkheden voor het funderend onderwijs?”
Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, is eerst een literatuurstudie uitgevoerd om de huidige ICT-onderwerpen in kaart te brengen. Op basis daarvan zijn twee vragenlijsten ontwikkeld, namelijk één voor schoolbestuurders, schoolleiders en ICT-verantwoordelijken, en één voor leraren. De link naar de vragenlijsten is vervolgens verstuurd naar zowel basisscholen als middelbare scholen, inclusief gespecialiseerd onderwijs.
Het schoolpersoneel schatte de eigen ICT-competenties redelijk hoog in en was tevreden met de ondersteuning voor professionele ontwikkeling op het gebied van ICT. Wel geeft het onderwijspersoneel aan nog weinig kennis van Artificial Intelligence (AI) te bezitten. Op bijna alle scholen die deelnemen aan de monitor zijn pc’s of laptops, een digibord en tablets in ruime hoeveelheid aanwezig en deze worden veelvuldig gebruikt. Bijna alle onderzochte scholen maken veel gebruik van internet, communicatiesoftware, verwerkingssoftware, presentatiesoftware en digitaal leermateriaal dat bij de lesmethode hoort. Leerkrachten gebruiken ICT ook vaak om hun werk uit te voeren, maken zelf leermaterialen en maken redelijk veel gebruik van open leermateriaal.
Scholen krijgen regelmatig te maken met phishing-aanvallen, maar minder met ransomware, DDoS-aanvallen en hackpogingen door leerlingen. Beveiligingsmaatregelen zoals tweefactorauthenticatie voor personeel en patchmanagement zijn grotendeels geregeld, maar voor leerlingen is tweefactorauthenticatie meestal nog niet ingevoerd. Daarnaast geven leraren aan dat ze niet goed weten hoe zij informatieveilig gedrag kunnen tonen.
De randvoorwaarden voor gebruik van ICT in het onderwijs over het algemeen in orde, maar zijn er nog veel ontwikkelmogelijkheden als het gaat om innovatie op het gebied van ICT, zo geeft schoolpersoneel aan. Bestuurders en schoolleiders vinden het ICT-budget, het aantal beschikbare fte en de beschikbare expertise voor innovatie op het gebied van ICT te beperkt en hebben ook te weinig tijd om zich bezig te houden met innovatie op het gebied van ICT. Ook heeft slechts iets meer dan de helft van de scholen een visie bepaald op de rol van ICT in het onderwijs.
Het onderwijspersoneel is het gemiddeld meer wel dan niet mee eens dat ICT helpt bij leerprestaties en vaardigheden, en vindt dat ICT meer niet dan wel de persoonlijke communicatie beperkt. Ook geeft het onderwijspersoneel gemiddeld aan dat ICT enigszins helpt om kansenongelijkheid tussen leerlingen tegen te gaan.Het onderwijspersoneel vindt echter wel dat ICT enigszins afleidt in de klas.
Karssen, M., Krepel, A., Stronkhorst, E., Lourens, J.M.P., Bruck, S., Van Kessel, M. & Saab, N. (2023). Monitor digitalisering funderend onderwijs. Onderzoeksrapport Voortgezet (speciaal) onderwijs MYRA 2023. Kohnstamm Instituut, Amsterdam. Rapport 1112.
Contactpersoon: Merlijn Karssen
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy