Nieuwkomers in het regulier onderwijs
Langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs en mbo en de aanpak van hun leraren
Langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs en mbo en de aanpak van hun leraren
Petit, R., Van Schooten, E., Hermans, A., Elshof, D., Scheltinga, F. (2024)
RAPPORT: 1114 ISBN: 94-6321-183-3
Met dit onderzoek is zowel in het primair onderwijs als in het voortgezet onderwijs en mbo, de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen onderzocht: nieuwkomers, migranten en in Nederland geboren leerlingen. Daarnaast is de samenhang onderzocht tussen deze ontwikkeling van leerlingen en de aanpakken van hun leraren en beleid op de scholen.
Het doel van het onderzoek is om te weten welke aanpakken effectief zijn in de begeleiding van nieuwkomers in regulier onderwijs met het oog op het bevorderen van hun welbevinden en cognitieve ontwikkeling.
Het onderzoek bestaat uit drie kwantitatieve studies en een kwalitatieve studie.
Gegevens zijn verzameld met herhaald gemeten toetsen in taal en rekenen, vragenlijsten en met data uit leerlingvolgsystemen. De data zijn geanalyseerd met behulp van multilevel groeimodellen met herhaalde metingen genest binnen individuen, genest binnen klassen, genest binnen scholen.
Daarnaast zijn kwalitatieve data verzameld en geanalyseerd door interviews af te nemen met leraren op verschillende scholen voor nieuwkomersonderwijs en regulier onderwijs.
De uitkomsten geven zicht op vorderingen die nieuwkomers en migranten maken en in hoeverre zij eventuele achterstanden ten opzichte van klasgenoten inlopen. Door de gevonden samenhangen is meer zicht ontstaan op mogelijk te verwachten effecten van kenmerken en aanpakken van leraren en schoolbeleid, die effectief beloven te zijn voor de cognitieve ontwikkeling, het welbevinden en een afname van traumagerelateerde klachten van de genoemde leerlinggroepen. De interviews met leraren maken inzichtelijk hoe het onderwijs aan nieuwkomers in de praktijk vorm krijgt.
Petit, R., Van Schooten, E., Hermans, A., Elshof, D., Scheltinga, F. (2024). De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs. Amstelveen: Kohnstamm Instituut. Rapport 1114.
Contactpersonen:
Régina Petit
Erik van Schooten
Dorothé Elshof
Zie ook:
Bisschop, P., Van der Ven, K., Doeve, T., Petit, R., Krijnen, E., Elshof, D. & Van Stigt, A. (2022). Nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs. Doelgroepenonderzoek. Amsterdam: SEO/Kohnstamm Instituut.
Bisschop, P., Van der Ven, K., Doeve, T., Krijnen, E., Petit, R., Elshof, D. & Van Stigt, A. (2022). Experiment Staatsexamen NT2/EDUP. Voorstudie. Amsterdam: SEO/Kohnstamm Instituut.
Van Schooten, E., & Emmelot, Y., (2004). De integratie van taal- en vakonderwijs. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (SCO-rapport 717).
Emmelot, Y., Van Schooten, E., & Timman, Y. (2001). Determinanten van succesvol NT2-onderwijs. Factoren van invloed op de leerwinst Nederlands van 1.9-leerlingen in groep 4 en 7 van het primair onderwijs. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (SCO-rapport 610).
Emmelot, Y., Van Schooten, E., Timman, Y., Verhallen, M., & Verhallen, S. (2001). Nieuwe kansen voor taalonderwijs aan anderstaligen. WRR Werkdocumenten W 124. Den Haag: Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.
Samenwerkingspartners:
Annet Hermans, ITTA en LOWAN, De Talmaschool, De Sleutel, Kernschool Zaandam, Internationale Taalklas Haarlem, Taalschool De Kameleon, Summa College, daVinci College, Mundus College, Ithaka ISK.
In totaal namen 50 scholen deel aan het onderzoek.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy