Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs
Toekomstgericht onderwijs betekent meer gerichtheid op ‘andere’ doelen
Toekomstgericht onderwijs betekent meer gerichtheid op ‘andere’ doelen
Werken aan ‘toekomstgericht onderwijs’ met nieuwe, andere doelen gaat niet ten koste van traditionele doelen
Toekomstgericht onderwijs betekent meer gerichtheid op ‘andere’ doelen: op 21ste eeuwse vaardigheden als zelfsturing en creativiteit. Die gerichtheid gaat niet ten koste van resultaten op de traditionele doelen, maar opbrengsten zijn (nog) niet aan te tonen. Dit blijkt uit onderzoek op toekomstgerichte en reguliere (controle)scholen.
Steeds meer scholen werken aan vernieuwingen die gericht zijn op het vergroten van de aandacht voor socialisatie en persoonsvorming of 21steeeuwse vaardigheden. Maar we weten nog weinig over resultaten die scholen daarmee behalen. Bij zes scholen die werken vanuit integrale vernieuwende onderwijsconcepten (‘kernscholen’) en vier scholen die bezig zijn met toekomstgerichte innovaties (‘volgscholen’) is onderzocht welke opbrengsten zij realiseren op de ‘andere’ doelen persoonsvorming, maatschappelijke verantwoordelijkheid, zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en samenwerken. Ook zijn de opbrengsten op traditionele doelen onderzocht om te zien of gerichtheid op andere doelen niet ten koste van deze opbrengsten gaat. In het onderzoek zijn daarom ook een vijftal controlescholen betrokken die qua leerlingpopulatie vergelijkbaar zijn met de kern- en volgscholen, maar niet gericht zijn op ‘andere doelen’. Het gaat om scholen voor voortgezet onderwijs, waarin alle schooltypen vertegenwoordigd zijn.
Uit het onderzoek bleek dat de leerlingen op de kern- en volgscholen niet beter presteren op de andere doelen en daarin ook niet meer vooruitgang boeken dan leerlingen op controlescholen. Wel herkennen leerlingen dat de kernscholen werken met een concept dat meer op deze doelen gericht is, maar we zien dat dus niet terug in de resultaten van de metingen van de onderscheiden vaardigheden. Wat betreft de traditionele doelen vonden we voor woordenschat en wiskunde geen verschillen tussen de groepen scholen, maar voor Nederlandse leesvaardigheid en rekenen wel. Op kern- en volgscholen bleken de leerlingen hoger te scoren en meer vooruit te gaan in hun prestaties dan leerlingen op controlescholen. Werken aan andere doelen blijkt dus zeker niet ten koste te gaan van resultaten op de traditionele doelen.
Dit onderzoek geeft een eerste indruk van de onderwijsopbrengsten op het terrein van andere en traditionele doelen op ’toekomstgerichte’ scholen. Daarnaast zijn de inzichten die het onderzoek heeft opgeleverd en de vragenlijsten die zijn ontwikkeld bruikbaar voor andere scholen en voor verder onderzoek.
Het onderzoek vond plaats met subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Volman, M., Raban, A., Heemskerk, I., Ledoux, G. & Kuiper, E. (2018)
Toekomstgericht onderwijs. Doelen en werkwijzen van innovatieve VO-scholen
Universiteit van Amsterdam: Monique Volman
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy