Kohnstamm Instituut
  • ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Overstap po-vo voor jonge (hoog)begaafde leerlingen in Amsterdam-Diemen

Auteurs

Weijers, D., Van Stigt, A., Ledoux, G. (2020).

RAPPORT: 1053 ISBN: 978-94-6321-117-8

DOWNLOAD

Klaar met het basisonderwijs maar nog niet klaar voor het voortgezet onderwijs, en dan?

In de eerste helft van 2020 is onderzoek uitgevoerd naar jonge (hoog)begaafde leerlingen die (vroeg) klaar zijn met de basisschool, maar nog niet klaar zijn voor de middelbare school. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen. Het doel van dit onderzoek was om te inventariseren wat voor deze leerlingen nodig is voor een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs en om op basis hiervan scenario’s te ontwikkelen die haalbaar en realiseerbaar zijn voor gemeente Amsterdam-Diemen.

Er zijn interviews gehouden met (hoog)begaafdheid experts, leerlingen en ouders van drie po- en vo-scholen in Amsterdam en drie voorzieningen voor (hoog)begaafde leerlingen buiten Amsterdam.  

De doelgroep: strubbelingen tijdens de schoolloopbaan

De basisscholen in het onderzoek geven aan jaarlijks met 1-5 jonge (hoog)begaafde leerlingen te maken te hebben bij wie de overstap lastig verloopt of vermoedelijk lastig zal gaan verlopen. In de meeste van deze gevallen gaat het bij de overstap om leerlingen van 10 jaar oud.

Uit gesprekken met ouders van (hoog)begaafde leerlingen die de overstap naar het vo al hebben gemaakt, blijkt dat ‘succesvolle’ casussen, ondanks dat de overstap naar het voortgezet onderwijs gelukt is, tijdens hun schoolloopbaan met veel strubbelingen te maken kregen. Ze kregen bijvoorbeeld te maken met moeilijke periodes omdat het onderwijs niet (voldoende) werd aangepast aan hun onderwijsbehoeften. Ouders van deze leerlingen geven aan zich vaak ingezet te hebben voor het vinden van een passend aanbod.

Maatwerk op school

Uit de gesprekken met de scholen, leerlingen en ouders komen zes aspecten naar voren die bijdragen aan een succesvolle overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs voor (jong) (hoog)begaafde leerlingen. Het kenwoord hierbij is maatwerk. Het gaat om een combinatie van de verschillende aspecten die hieronder worden genoemd:

  1. Kennisvergroting op school omtrent de doelgroep
  2. Aangepast onderwijsaanbod: cognitieve uitdaging en werken aan hiaten
  3. Begeleiding op school van (hoog)begaafde leerlingen
  4. Onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen met ontwikkelingsgelijken
  5. Samenwerking tussen po- en vo-scholen en tussen de school en ouders
  6. Een regionale regeling waarmee (hoog)begaafde leerlingen op een goed passende vo-school komen

Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen we naar het rapport (zie hieronder).

Scenario’s Amsterdam-Diemen

Twee haalbare en realiseerbare interventies die uit het onderzoek naar voren komen zijn:

  1. Het inrichten van een stedelijke voorziening in de vorm van een bovenschoolse plusklas voor leerlingen uit groep 7 of 8.
  2. Een tussenjaar tussen het primair en voortgezet onderwijs.

Deze voorzieningen richten zich idealiter op het wegwerken van hiaten en het werken aan executieve functies en sociaal-emotionele vaardigheden.

Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door de samenwerkingsverbanden primair- en voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen.

Meer informatie:

Reeds verschenen rapport: Onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen

Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen:  hoogbegaafde leerlingen

Contactpersoon:

Desirée Weijers

Arwen van Stigt

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Alle scholen toegankelijk: een open deur?13 januari 2021 - 14:35

    Onderzoek naar de (ondebedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid

  • Versnellen in de beroepskolom7 januari 2021 - 12:08

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneeren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2021 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only