• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Passend onderwijs in de praktijk

Deel 4

Auteurs

Vaessen, A. & Pater, C. (Kohnstamm Instituut), Exalto, R. (Oberon) (2020).

RAPPORT: 1061 ISBN: 978-94-6321-128-4

DOWNLOAD

Vierde (laatste) ronde integrale casestudies

In het programma van de Evaluatie Passend Onderwijs zijn vijftien meerjarige casestudies uitgevoerd van 2016 tot en met 2019:

  • 5 in het primair onderwijs ;
  • 5 in het voortgezet onderwijs;
  • 5 in het middelbaar beroepsonderwijs.

Deze rapportage bevat de bevindingen van de vierde (laatste) ronde integrale casestudies voor het primair en voortgezet onderwijs. Over de eerste, tweede en derde ronde zijn afzonderlijke rapporten verschenen, deze betreffen de situatie in de cases in 2016, 2017 en 2018.

In deze ronde zijn interviews gevoerd met de directeuren van samenwerkingsverbanden, bestuurders, schoolleiders, intern begeleiders (po) of ondersteuningscoördinatoren (vo) en leraren. Er is vooral teruggekeken naar:

  • Wat heeft passend onderwijs volgens de betrokkenen uit de cases nu feitelijk veranderd?
  • In hoeverre zijn gestelde doelen bereikt?
  • Hoe wordt geoordeeld over de werking van de beleidsinstrumenten die zijn ingezet en over rolverdelingen?

Wat heeft passend onderwijs veranderd?

Dit rapport laat (opnieuw) zien dat het voor de beoordeling van passend onderwijs uitmaakt welke positie diegene heeft binnen het geheel van betrokkenen. Ieder oordeelt vanuit eigen perspectief, taken en verantwoordelijkheden en komt daarmee tot eigen waarderingen. Wat daarbij opvalt, is dat directeuren van samenwerkingsverbanden vaker positieve veranderingen noemen als gevolg van passend onderwijs en overige respondenten vaker (ook) negatieve. Negatieve veranderingen die binnen alle respondentgroepen behalve de directeuren zijn genoemd zijn bijvoorbeeld: een toename van bureaucratie; een toename van de gedragsproblematiek van leerlingen; en dat leerlingen later naar het speciaal (basis)onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs worden verwezen.

Een voorbeeld van een binnen alle respondentgroepen genoemde positieve verandering is dat er meer professionalisering heeft plaatsgevonden in scholen.

In hoeverre zijn gestelde doelen bereikt?

Er is onderscheid gemaakt tussen tien doelen (‘succesmaten’) van het passend onderwijsbeleid. De conclusie is dat de onderzochte samenwerkingsverbanden er (grotendeels) in slagen om een dekkend aanbod te realiseren en de middelen op een transparante wijze te verdelen en dat er sprake is van professionele ontwikkeling van leraren sinds de invoering van passend onderwijs. Echter, het laten afleggen van systematische verantwoording over de middelenbesteding lukt nog niet altijd en er zijn slagen te maken wat betreft verminderen van bureaucratie.

Hoe wordt geoordeeld over beleidsinstrumenten?

De antwoorden op de vraag hoe de betrokkenen aankijken tegen het stelsel waarbinnen passend onderwijs moet vormkrijgen zijn zeer divers. De belangrijkste conclusies zijn dat de meerderheid van de betrokkenen het samenwerkingsverband een goed instrument vindt om passend onderwijs efficiënt te organiseren en dat vrijwel alle betrokkenen achter het principe van zorgplicht staan. Er zijn echter belemmeringen in het onderwijsstelsel naar voren gekomen. Die maken duidelijk dat kleinere klassen en betere afstemming met jeugdzorg wenselijk is en er spanning bestaat tussen wat men wil bereiken en wat financieel mogelijk is. Dit laat zien dat bij passend onderwijs altijd een compromis moet worden gevonden tussen de brede verwachtingen die passend onderwijs heeft opgeroepen en de financiële kaders waar men het mee moet doen.

Meer informatie:

Deze publicatie maakt deel uit van het door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek gefinancierde onderzoeksprogramma Evaluatie Passend Onderwijs (2014-2020). Dit is publicatie nr.69 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs.

Contactpersonen:

Annabel Vaessen – AVaessen@kohnstamm.uva.nl

Cissy Pater – CPater@kohnstamm.uva.nl

Zie ook :

Passend onderwijs in de praktijk deel 3

Passend onderwijs in de praktijk deel 2

Passend onderwijs in de praktijk deel 1

Eindrapport Evaluatie Passend Onderwijs

Samenwerkingspartners: Oberon

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 202010 mei 2022 - 09:54
  • Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso9 mei 2022 - 13:37

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2022 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only