Educatief partnerschap blijkt van groot belang, juist bij afstandsonderwijs en special needs
Volledig integrale inkoop van specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs
In Amsterdam is in de afgelopen jaren een opvallend voornemen uit 2017 gerealiseerd: een volledig integrale inkoop en organisatie van specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs is tot standaardinkoop jeugdhulp geworden (SJSO). Het doel van SJSO is het terugdringen van schooluitval en het bevorderen van een ononderbroken schoolgang van (voor uitval) kwetsbare leerlingen. Het Kohnstamm Instituut heeft op verzoek van de gemeente Amsterdam een signalement samengesteld. Met behulp van het signalement kan worden nagegaan hoe de COVID-19 uitbraak van invloed is op de scholen, leerlingen en hulpverleners in SJSO verband.
Lessen uit de lockdown: ook ouders in kwetsbare situaties zijn in staat om met de juiste steun afstandsonderwijs te organiseren voor hun kinderen
De COVID-19 pandemie, met name de eerste lockdown in 2020, is voor SJSO als het ware een reallife oefening geweest. De belangrijkste les en grootste verworvenheid van de pandemie wordt toegewezen aan de samenwerking met de ouders en het samen realiseren van afstandsonderwijs thuis. Onder druk van de eerste lockdown is een onderwijsgericht collegiaal samenwerken tussen ouders, school en hulpverleners tot stand gekomen, dat voordien niet bestond. Er is vertrouwen over en weer ontstaan: in de praktijk is duidelijk geworden dat ook ouders in kwetsbare situaties, of die zelf zijn belast met problematiek, goed in staat zijn met de juiste steun afstandsonderwijs te organiseren voor hun kinderen. Er zijn geen leerlingen buiten beeld geraakt, de samenwerking tussen school, thuis en de specialistische jeugdhulp is sterker geworden.
Meer informatie
Binsbergen, M.H. & Lourens, J.M.P. (2021). SJSO en COVID-19. Integrale onderwijsjeugdhulp tijdens de 1e lockdown. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Contactpersoon: Marion van Binsbergen
Samenwerkingsverbanden Amsterdam (po en vo): Annette van der Poel, Arielle de Ruijter
Zie ook
Binsbergen, M.H. van, Koopman, P.N.J., Lourens, J.M.P. (2020). In één hand: specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.