Taaldenken in spel – een professionaliseringstraject
Ontwerponderzoek naar professionalisering van pedagogisch medewerkers in interactievaardigheden voor spel
Ontwerponderzoek naar professionalisering van pedagogisch medewerkers in interactievaardigheden voor spel
Boogaard, M., Boland, A., Damhuis, R., Veen, A. & Zalm, E. (2021).
RAPPORT: 1067 ISBN: 978-94-6321-133-8
Jonge kinderen leren veel via spel. Vooral ‘doen-alsof-spel’ (rollenspel/fantasiespel) kan bijdragen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en aan de taaldenkontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk dat pedagogisch medewerkers in de kinderopvang inzicht hebben in de verschillende fases in de spelontwikkeling van kinderen. Het is bovendien belangrijk dat pedagogisch medewerkers weten hoe zij het doen-alsof-spel en de taaldenkontwikkeling kunnen ondersteunen en of verrijken. Dat vraagt goede interactievaardigheden.
In het project ‘Kwaliteit van spel, taal en denken’ is een professionaliseringstraject ontwikkeld samen met pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en hun interne coaches. Het doel is professionals meer handvatten te bieden voor spelinteracties met kinderen van 2 tot 4 jaar. Daarin is aandacht voor de 10 kernelementen van spelbegeleiding, voor achtergrondkennis over spel- en taaldenkontwikkeling en voor collegiale uitwisseling. Het traject bestaat uit vijf groepsbijeenkomsten in de vorm van een professionele leergemeenschap (plg), het zelfstandig toepassen van nieuwe vaardigheden met de kinderen in de eigen groep, en individuele coaching. Tijdens de coachmomenten en groepsbijeenkomsten vindt bespreking plaats van eigen videofragmenten van spelsituaties, passend bij de 10 kernelementen uit het traject en de leervragen van de deelnemers.
Onderzocht is welke factoren voor pedagogisch medewerkers belemmerend werken als het gaat om ‘meedoen in spel’ en er is een professionaliseringstraject ontwikkeld om hen te ondersteunen bij het overwinnen van belemmeringen. Vervolgens is gekeken of het professionaliseringstraject uitvoerbaar en toepasbaar is in de kinderopvang, en of de verschillende betrokkenen vinden dat het traject ook echt leidt tot verbreding en verdieping van de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers voor het stimuleren van spel, taal en denken.
Het professionaliseringstraject ‘Taaldenken in spel’ is uitvoerbaar en toepasbaar gebleken in de context van twee verschillende kinderopvangorganisaties. De uitvoering kan ook worden gedaan door interne, pedagogische coaches, wat duurzame inzet mogelijk maakt.
De pedagogisch medewerkers en coaches die deelnamen aan het traject zien positieve resultaten. Zij vinden dat hun interactievaardigheden voor spel, taal en denken zijn verbeterd. De deelnemers ervaren het bovendien als prettig om meer tijd te hebben voor spel en zij zien de meerwaarde ervan voor hun contact met de kinderen.
De beoordeling van videofragmenten van spelsituaties uit het begin, midden en einde van het traject wijst erop dat pedagogisch medewerkers zich ontwikkeld hebben in de beoogde richting. Pedagogisch medewerkers slagen er vooral beter in om mee te spelen ‘binnen de doen-alsof-wereld’, om meer ‘volgend’ en minder sturend te zijn, meer spreekruimte te bieden aan kinderen, kinderen vaker uit te dagen om zélf met oplossingen te komen, en zich in sterkere mate te richten op het samenspel in plaats van op één kind. De pedagogisch medewerkers en interne coaches geven aan dat zij steun hebben gehad van:
Naast het onderzoeksrapport is een handleiding beschikbaar waarin pedagogisch geschoolde coaches in de kinderopvang alle achtergrondinformatie en praktische handvatten kunnen vinden voor het uitvoeren van het professionaliseringstraject binnen hun eigen organisatie. Er zijn twee routes beschreven waarlangs dat kan. In de eerste route komen de 10 kernelementen in een vaste volgorde aan bod. De tweede route laat ruimte voor een eigen volgorde, afgestemd op de leerwensen en het niveau van de deelnemers.
Ter ondersteuning van degenen die het traject willen gaan uitvoeren is een online train-de-trainercursus beschikbaar, via EduSeries. Het materiaal is te vinden op de vernieuwde website http://www.taal-in-spel.nl/
Rapport: Taaldenken in spel – een professionaliseringstraject. Kijkwijzer bij de 10 kernelementen.
Contactpersoon: Marianne Boogaard
Zie ook: www.taal-in-spel.nl
Samenwerkingspartners: Taaldenken.nu, IPabo (Amsterdam), Marnix Academie (Utrecht), Columbus Junior (Twente), Spelenderwijs (Utrecht)
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy