Toekomstgericht onderwijs.
Werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en verantwoordelijkheid in het VO.
Werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en verantwoordelijkheid in het VO.
In het onderzoek ‘Toekomstgericht onderwijs’ naar het werken aan ‘andere doelen’ hebben tien innovatieve en innoverende scholen zelf onderzoek gedaan naar zelfsturing, creativiteit kritisch denken en sociale verantwoordelijkheid. Bij het werken aan deze doelen zijn alle aspecten van het onderwijs in het geding.
Met zelfsturing doelen scholen op een wijze van leren waarbij leerlingen de regie nemen over hun eigen leerproces en verantwoordelijkheid nemen voor hun werk. Concreet betekent dat: zelfstandig aan het werk gaan en blijven, keuzes maken en doelen stellen, plannen, leerstrategieën toepassen, op het eigen leerproces reflecteren zodat je weet waar je staat, hulp kunnen vragen als dat nodig is en doorzetten. Deze vaardigheden vindt men belangrijk omdat ze nodig zijn om op school goed te functioneren. De veronderstelling is ook dat meer zelfsturing zal leiden tot meer ‘eigenaarschap’ en betrokkenheid bij leerlingen en uiteindelijk tot betere leerresultaten.
Met creativiteit wordt, aansluitend bij recente definities, niet uitsluitend gedoeld op kunstzinnigheid maar vooral ook op een creatieve en innovatieve manier van denken. Creativiteit in die betekenis is niet een kwestie van een gegeven talent, maar een vermogen dat alle leerlingen kunnen ontwikkelen.
Kritisch denken verwijst niet alleen naar logisch redeneren en argumenteren, maar ook naar open en kritisch naar de samenleving kijken.
Sociale verantwoordelijkheid heeft betrekking op het bewustzijn van leerlingen van hun plek en rol in de groep en de wereld (wereldburgerschap).
De praktijkonderzoeken bevestigen om te beginnen een van de conclusies uit onze eerste deelrapportage: bij werken aan ‘andere doelen’ zijn alle aspecten van het onderwijs in het geding. De strategieën die de consortiumscholen kozen voor het werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en sociale verantwoordelijkheid illustreren dat. Sommige strategieën betreffen de organisatie van het onderwijs (teamteaching in een werkzaal, werken met leerarrangementen), andere het curriculum (nieuwe opdrachten, speciale vakken en activiteiten), en weer andere de rol van de docent (coaching, begeleiding).
Het doel van de praktijkonderzoeken was vooral om tot inzichten te komen waar de betrokken scholen zelf iets aan zouden hebben . De inventariserende fase van de onderzoeken leverde de scholen al veel inzichten op om hun onderwijs te verbeteren, bijvoorbeeld inzicht in de ondersteuningsbehoeften van docenten bij het begeleiden van leerlingen die zelfsturend werken. De vraag naar de werkbaarheid (practicality) van de onderzochte strategieën leverde concrete suggesties voor verbetering op, bijvoorbeeld: betrek ouders bij de coachingaanpak, formuleer leertaken zo dat leerlingen meer keuzevrijheid hebben.
Ook andere scholen kunnen van de aanpak, ervaringen en inzichten van de tien scholen leren. De onderzoeken resulteerden in een scala van voorbeelden van strategieën voor het werken aan ‘andere doelen’. Algemene noties als het bevorderen van zelfsturing en creativiteit krijgen daarmee concrete invullingen. Het grootste deel van de praktijkonderzoeken richtte zich op zelfsturing. De voorbeelden betreffen onder andere teamteaching in een werkzaal, het werken met leerarrangementen waarin leerlingen veel keuzevrijheid hebben, en een open authentieke opdracht voor leerlingen.
Sommige onderzoeken leverden ook inzichten op meer conceptueel niveau op, zoals voorwaarden voor teamteaching op verschillende niveaus en vijf elementen van leertaken (doelen, samenwerking, begeleiding, keuzemogelijkheden en reflectie op de uitvoering van leertaken) die relevant zijn voor het bevorderen van zelfsturing.
Kenmerkend voor scholen die met onderwijsvernieuwing bezig zijn, is dat ze bezig blijven met de vraag hoe ze hun onderwijs kunnen verbeteren en zich verder kunnen ontwikkelen. Deze rapportage laat zien dat onderzoek eraan kan bijdragen dat op een onderbouwde manier te doen.
Het onderzoek ‘Toekomstgericht onderwijs’ werd gesubsidieerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Voor deze rapportage experimenteerden tien scholen voor voortgezet onderwijs gedurende anderhalf jaar in het kader van dit onderzoek met strategieën voor het werken aan ‘andere doelen’ en deden daar zelf onderzoek naar, met begeleiding van een onderzoeker van het Kohnstamm instituut en de UvA.
Karssen, M., Heemskerk, I.M.C.C., (2018). Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs. Rapport 1007, ISBN 94-6321-072-0, Amsterdam: Kohnstamm Instituut
Volman, M., Raban, A., Heemskerk, I., Ledoux, G. & Kuiper, E. (2018). Toekomstgericht onderwijs. Doelen en werkwijzen van innovatieve VO-scholen. Rapport 993, ISBN 94-6321-053-9, Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
website Toekomstgericht onderwijs
Didactief online: Veel innovatieve scholen zijn succesvol en bewust bezig
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy