• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/2020

Kansengelijkheid in Amsterdam

Auteurs

Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, Hoedemaker, R. (2021)

RAPPORT: 1069 ISBN: 94-6321-144-4

DOWNLOAD

Kansenaanpak VO

Voor de gemeente Amsterdam onderzoekt het Kohnstamm Instituut samen met Onderzoek Informatie en Statistiek (OIS) kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs. 33 scholen kregen voor schooljaar 2019/’20 subsidie van de gemeente Amsterdam: de Kansenaanpak VO. De subsidie werd verstrekt aan scholen met veel leerlingen die op basis van hun achtergrondkenmerken risico lopen op onderwijsachterstanden. In opdracht van de gemeente is deze subsidieregeling geëvalueerd. De deelnemende scholen zijn scholen voor praktijkonderwijs, vmbo-b/k/t, havo en havo-vwo of brede scholen.

Voor het evaluatieonderzoek vulden scholen een verantwoordingsformulier in en voerden onderzoekers diepte-interviews met schoolleiders.

Kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs – factsheet

Klik hier voor een korte samenvatting van het evaluatieonderzoek

Kansengelijkheid bevorderen

Wat betekent kansengelijkheid bevorderen? Amsterdamse middelbare scholen zetten in op vier typen interventies voor gelijke kansen, namelijk interventies voor het bevorderen van:

  1. Cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Bijvoorbeeld extra taal- of rekenonderwijs of het aanleren van studievaardigheden. Bijna alle scholen hebben (ook) op dit type interventie ingezet.
  2. Sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Bijvoorbeeld coaching voor leerlingen gericht op het versterken van persoonsvorming of zelfvertrouwen. Ruim de helft van de scholen heeft (ook) op dit type interventie ingezet.
  3. Bijvoorbeeld formele en informele bijeenkomsten voor ouders georganiseerd door scholen.
  4. Professionalisering van leraren ter ondersteuning van leerlingen. Bijvoorbeeld docententraining voor betere leerling-gesprekken.

Kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs – infographic

Klik hier voor een prikkelende weergave van de belangrijkste onderzoeksresultaten (speciaal voor scholen)

Taal- en rekenvaardigheden belangrijkste opbrengst

Met de Kansenaanpak VO hebben middelbare scholen naar schatting 7.500 leerlingen bereikt door interventies gericht op kansengelijkheid. De meeste scholen noemen een verbetering in taal- of rekenvaardigheden van de leerlingen als één van de belangrijkste opbrengsten. Ook wordt een algemene verbetering van schoolresultaten geregeld benoemd. Redelijk veel scholen merken daarnaast dat leerlingen zelfstandiger zijn geworden of meer zelfvertrouwen hebben gekregen. Ongeveer één derde van scholen geeft aan dat intensievere communicatie met ouders de relatie tussen ouders en de school heeft verbeterd. Op het gebied van professionalisering merken sommige scholen dat docenten, door middel van kennisdeling, meer aandacht hebben gekregen voor taalproblematiek van leerlingen.

Evalueren tijdens de pandemie

Als gevolg van de maatregelen rondom COVID-19 heeft de helft van de scholen de plannen volledig uitgevoerd, de andere helft heeft dit grotendeels gedaan. Dit deel van de scholen heeft vanwege COVID-19 de resultaten van de interventies niet (optimaal) kunnen meten en/of hebben minder opbrengsten dan gehoopt.

Publieksvriendelijke rapportage

Naast een rapportage publiceren we een infographic met daarin de belangrijkste resultaten, speciaal ontworpen voor onderwijsprofessionals.
Ook publiceren we een factsheet; een pakkende samenvatting van het rapport. 

Meer informatie

Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, Hoedemaker, R. (2021). Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/’20. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1069.

Dit rapport evalueert de eerste ronde van de Kansenaanpak VO. De subsidieregeling loopt door tot schooljaar 2022-2023. In 2022 publiceren we een vervolgrapportage over de tweede ronde van de Kansenaanpak VO.

Contactpersonen: Merlijn Karssen, Annabel Vaessen

Samenwerkingspartner: Onderzoek Informatie en Statistiek, gemeente Amsterdam

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57
  • Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen
    Randvoorwaarden om kwaliteit van het programma School en Omgeving te borgen13 maart 2025 - 11:23

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde