Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/2020
Kansengelijkheid in Amsterdam
Kansengelijkheid in Amsterdam
Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, Hoedemaker, R. (2021)
RAPPORT: 1069 ISBN: 94-6321-144-4
Voor de gemeente Amsterdam onderzoekt het Kohnstamm Instituut samen met Onderzoek Informatie en Statistiek (OIS) kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs. 33 scholen kregen voor schooljaar 2019/’20 subsidie van de gemeente Amsterdam: de Kansenaanpak VO. De subsidie werd verstrekt aan scholen met veel leerlingen die op basis van hun achtergrondkenmerken risico lopen op onderwijsachterstanden. In opdracht van de gemeente is deze subsidieregeling geëvalueerd. De deelnemende scholen zijn scholen voor praktijkonderwijs, vmbo-b/k/t, havo en havo-vwo of brede scholen.
Voor het evaluatieonderzoek vulden scholen een verantwoordingsformulier in en voerden onderzoekers diepte-interviews met schoolleiders.
Klik hier voor een korte samenvatting van het evaluatieonderzoek
Wat betekent kansengelijkheid bevorderen? Amsterdamse middelbare scholen zetten in op vier typen interventies voor gelijke kansen, namelijk interventies voor het bevorderen van:
Klik hier voor een prikkelende weergave van de belangrijkste onderzoeksresultaten (speciaal voor scholen)
Met de Kansenaanpak VO hebben middelbare scholen naar schatting 7.500 leerlingen bereikt door interventies gericht op kansengelijkheid. De meeste scholen noemen een verbetering in taal- of rekenvaardigheden van de leerlingen als één van de belangrijkste opbrengsten. Ook wordt een algemene verbetering van schoolresultaten geregeld benoemd. Redelijk veel scholen merken daarnaast dat leerlingen zelfstandiger zijn geworden of meer zelfvertrouwen hebben gekregen. Ongeveer één derde van scholen geeft aan dat intensievere communicatie met ouders de relatie tussen ouders en de school heeft verbeterd. Op het gebied van professionalisering merken sommige scholen dat docenten, door middel van kennisdeling, meer aandacht hebben gekregen voor taalproblematiek van leerlingen.
Als gevolg van de maatregelen rondom COVID-19 heeft de helft van de scholen de plannen volledig uitgevoerd, de andere helft heeft dit grotendeels gedaan. Dit deel van de scholen heeft vanwege COVID-19 de resultaten van de interventies niet (optimaal) kunnen meten en/of hebben minder opbrengsten dan gehoopt.
Naast een rapportage publiceren we een infographic met daarin de belangrijkste resultaten, speciaal ontworpen voor onderwijsprofessionals.
Ook publiceren we een factsheet; een pakkende samenvatting van het rapport.
Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, Hoedemaker, R. (2021). Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/’20. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1069.
Dit rapport evalueert de eerste ronde van de Kansenaanpak VO. De subsidieregeling loopt door tot schooljaar 2022-2023. In 2022 publiceren we een vervolgrapportage over de tweede ronde van de Kansenaanpak VO.
Contactpersonen: Merlijn Karssen, Annabel Vaessen
Samenwerkingspartner: Onderzoek Informatie en Statistiek, gemeente Amsterdam
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.