Wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de ontluikende geletterdheid van hun kinderen?
Aanbevelingen voor gezinsgerichte taalprogramma’s
Aanbevelingen voor gezinsgerichte taalprogramma’s
Ouderbetrokkenheid is cruciaal voor de taalontwikkeling van jonge kinderen, maar voor ouders met lage basisvaardigheden kan dit een uitdaging vormen. Daarom wordt ingezet op gezinsgerichte programma’s die de taalontwikkeling van jonge kinderen bevorderen. Hoe betrek je ouders bij deze programma’s? En wat werkt voor welke doelgroep?
Om deze vragen te beantwoorden inventariseren we in dit rapport welke methoden werken voor laagopgeleide ouders om (a) hun betrokkenheid te bevorderen, (b) hun vaardigheden te vergroten en daardoor (c) hun kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling.
Dit onderzoek bestaat uit een drieluik: 1) een literatuurstudie naar effectieve aanpakken, 2) een inventarisatie van gangbare gezinsgerichte taalontwikkelingsprogramma’s in Nederland en 3) een raadpleging van professionals en NT1- en NT2- ouders die ervaring hebben met taalontwikkelingsprogramma’s. Daarbij werken we vanuit een brede kennisbasis toe naar het in kaart brengen van wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de taalontwikkeling van hun kinderen.
Onderzoek naar gezinsgerichte programma’s die de taalontwikkeling van jonge kinderen bevorderen toont dat (1) gezinsgerichte programma’s meestal effectief zijn, maar niet voor iedereen, (2) programma’s die focussen op specifieke doelgroepen, over het algemeen effectiever zijn, (3) voorleesactiviteiten, maar ook andere ouder-kind interacties (zoals spel) positief kunnen bijdragen aan de taalontwikkeling van kinderen, (4) ouders een waardevolle bron van ervaringskennis zijn en (5) dat het (h)erkennen van ouders als waardevolle kennisbronnen de self-efficacy (vertrouwen in het eigen kunnen) en de deelnamebereidheid van ouders vergroot.
Een raadpleging van professionals en ouders over hun ervaring met gezinsgerichte taalontwikkelingsprogramma’s levert verschillende aanbevelingen op voor de praktijk:
1 Bevorder betrokkenheid en bewustwording en houd rekening met verwachtingen van ouders;
2 Zorg voor verbinding en relatie tussen professionals en ouders en tussen ouders en kinderen;
3 Sluit aan bij de thuissituatie en waardeer ouders als belangrijke kennisbron;
4 Werk aan zelfvertrouwen van ouders;
5 Maak ruimte voor meertaligheid;
6 Zet in op het aanleren van strategieën en activiteiten die passen bij de doelgroep (zoals voldoende tijd maken voor taalactiviteiten en samen plezier beleven met taalactiviteiten).
Als we in Nederland de taalontwikkeling van kinderen van laagopgeleide ouders zo goed mogelijk willen ondersteunen met behulp van taalontwikkelingsprogramma’s, moeten programma’s niet gebaseerd zijn op een one size fits all-benadering. In plaats daarvan zou maatwerk (i.c. specifiek afstemmen op het gezin) meer centraal moeten staan, waarbij ruimte is voor de inbreng van kennisbronnen binnen het gezin.
In de praktijk is het erg afhankelijk van de professional die een programma uitvoert of en hoe programma’s worden aangepast aan gezinssituaties. Meer ondersteuning van professionals in het geven van maatwerk is daarom wenselijk.
Momenteel vindt er een omslag plaats van deficit-denken, waarbij de focus ligt op tekortkomingen en (taal)problemen binnen laagopgeleide gezinnen, naar een beeld van ouders als waardevolle samenwerkingspartners en bron van ervaringskennis. In deze context is het belangrijk dat programma’s aangepast worden aan bestaande gezinssituaties, kennisbronnen, en routines binnen een gezin. Door deficit-denken kan het zijn dat een professional zich niet voldoende bewust is van de waarde van bestaande kennisbronnen binnen een gezin. Door maatwerk tot een expliciet programmaonderdeel te maken en professionals hierin training (en intervisie) te bieden, krijgen professionals handvatten om de taalontwikkeling van kinderen in verschillende gezinnen zo goed mogelijk te bevorderen.
Uit onze inventarisatie van gezinsgerichte programma’s in Nederland valt op dat nog maar weinig programma’s de mogelijkheid tot individuele aanpassingen aan bestaande gezinssituaties expliciet in hun beschrijving noemen. Het is aan te bevelen om in de Nederlandse programma’s meer ruimte in te bouwen voor aanpassing aan gezinssituaties en gebruik te maken van kennisbronnen binnen het gezin.
Groff, C. & Wit, M. de (2022). Wat werkt in het betrekken van laagopgeleide NT1- en NT2-ouders bij de ontluikende geletterdheid van hun kinderen? Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1098.
Contactpersoon: Cynthia Groff
Samenwerkingspartner: Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Expertisepunt Basisvaardigheden.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy