Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk
De Kennisrotonde van NRO heeft als doel de toepassing van bevindingen uit onderwijsonderzoek in de onderwijspraktijk te bevorderen. Onderwijsprofessionals kunnen vragen inbrengen en kennismakelaars van de Kennisrotonde, ervaren onderzoekers, formuleren een antwoord. Zij doen dat op basis van een beknopte analyse van de literatuur en/of raadpleging van deskundigen. Wouter Schenke is een van de kennismakelaars. De context van het Kohnstamm Instituut zorgt daarbij voor brede expertise.
De vragen en antwoorden worden in een kennisbank toegankelijk gemaakt voor alle onderwijsprofessionals in Nederland.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy
Leren leerlingen in het primair onderwijs beter als zij werken met of als een maatje?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHet werken in de klas met leerlingen die als maatje een klasgenoot begeleiden, leidt tot verbeteringen in de leerresultaten van leerlingen in vakken als taal en rekenen, mits goed geïmplementeerd.
Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkComplementaire co-teaching lijkt bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van leraren.
Leren leerlingen in groep 3 beter als ze in rijen zitten dan als ze in groepjes zitten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHet is onduidelijk of leerlingen beter leren als zij in rijen zitten omdat leeruitkomsten niet direct gemeten worden.
Worden leerlingen in het primair onderwijs beter in tekstbegrip als ze in niveaugroepen werken?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkLeerlingen worden niet beter in tekstbegrip als ze les krijgen in niveaugroepen. Een andere vorm van differentiatie, waarbij leerlingen naast de klassikale lessen extra begeleiding krijgen, lijkt wel effectief om tekstbegrip te verbeteren.
Wat is de invloed van de stoplichtmethode op taakgericht gedrag van leerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkMet de stoplichtmethode laten leerlingen meer taakgericht en minder storend gedrag zien. Dit geldt voor leerlingen van verschillende leeftijden en in verschillende onderwijssettings.
Is de inzet van een trainingsacteur in een rollenspel effectief om in het mbo sociaal-communicatieve competenties te ontwikkelen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHelpen rollenspellen en trainingsacteurs bij de ontwikkeling van communicatievaardigheden?
Zijn tutorprogramma’s in groep 1/2 effectief om leesproblemen te voorkomen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkTutorprogramma’s om leesproblemen te voorkomen zijn het effectiefst als ze vroeg starten.
Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op de leerresultaten van hun klasgenoten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIn een klas met leerlingen met externaliserend probleemgedrag lijkt de kans groter dat klasgenoten lagere leerresultaten halen.
Studenten werken even hard als zij geen cijfers krijgen
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkStudenten die geen cijfers krijgen, werken doorgaans net zo hard voor hun studie en halen vergelijkbare studieresultaten.
Beoordeling zonder cijfers positief voor studentenwelzijn
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkStudenten die geen cijfers krijgen, ervaren minder angst, depressie en stress, en meer positieve emoties.
Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van hun klasgenoten?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkHoe meer leerlingen met externaliserend gedrag er in een klas zitten, hoe groter de kans op externaliserende en internaliserende problematiek bij klasgenoten.
Met welke toetsvormen kunnen leerkrachten de Nederlandse taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief toetsen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkBasisscholen hebben behoefte aan adequate toetsen voor NT2-leerlingen. Het is onduidelijk met welke toetsvormen leerkrachten de taalvaardigheid van NT2-leerlingen accuraat en objectief kunnen meten. Hier is nauwelijks onderzoek naar gedaan.
Wat is het effect van een schoolhond op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkEen schoolhond kan een positieve bijdrage leveren aan het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen.
Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.
Wat is het effect van digitale oefenprogramma’s op het correct kunnen toepassen van grammaticaregels?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale oefenprogramma’s dragen doorgaans bij aan het correct kunnen toepassen van grammaticaregels.
Wat is het effect op de leerresultaten van basisschoolleerlingen als zij devices gebruiken tijdens de les?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Wat is de invloed van rijke taal en rijke teksten op de taalvaardigheden van basisschoolleerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
Wat is het effect van het gebruiken van devices tijdens de les (door leerlingen) op spellingvaardigheden?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkDigitale devices kunnen leerlingen helpen hun spellingvaardigheden te verbeteren.
In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIn hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkOnderzoek naar de effecten van inclusief onderwijs op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften laat wisselende resultaten zien.
Wat is het effect van een vroege of late verwijzing naar het speciaal onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Zijn er gedragsproblemen die vaker voorkomen bij basisschoolleerlingen op (kleine) dorpsscholen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIs een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?
Vertraging en verbreding van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkWat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkIn hoeverre kunnen interventies gericht op het verwerven van geletterdheid bij (NT2) basisschoolleerlingen effectief ingezet worden bij volwassen ongeletterde NT2-leerders?