Auteurs
Van Stigt, A., De Vries, B., Brouwer, P., Schenke, W., Louws, M., Middelbeek, L., Lockhorst, D., Van der Pers, M., Walraven, A. (2022)
RAPPORT: 22-2
Beleving van het leraarschap
Met de bouwsteen Creative Commons onderzoekt het team van de Expeditie Lerarenagenda met creatieve werkvormen toekomstig leraarschap en adaptief vermogen. Welke intuïties (bege)leiden leraren, wat voelen ze voor en bij bepaalde ontwikkelingen en hoe verhoudt hun persoonlijke zelf zich tot hun professionele zelf? De onderzoeksvragen waarop de bouwsteen zich met name richt zijn:
- Hoe ziet adaptief vermogen eruit?
- Wat zijn percepties van, en ervaringen met, adaptief vermogen?
Kwetsbaarheid en emoties van leraren
Beroepsbrieven is een vorm van narratief onderzoek: een methode waarin een vorm van geschreven of gesproken verhaal centraal staat (e.g., Clandinin et al., 2007; McEwan, 1997). Met het uitwisselen van brieven boren onderzoekers de kwetsbaarheid en eigenheid aan van leraren. Twaalf leraren uit het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaarberoepsonderwijs schreven in de zomer van 2021 brieven met een team van vijf Expeditieleden. Door het schrijven van een verhaal kiezen de leraren en onderzoekers in Beroepsbrieven om te denken mét elkaar in plaats van over elkaar.
Narratief onderzoek
De onderzoekers maakten notities over hun briefwisseling. Wat valt op? Wat voelen leraren tijdens adaptief vermogen? Wanneer voelen leraren zich ‘toekomstbestendig’ en hoe uiten ze dat? Het schrijven van notities en het herlezen van de brieven was een cyclisch proces.
De notities en de brieven zijn geïnterpreteerd aan de hand van de narratieve methode (zie bijv. Conle 2003). Narratieve elementen zijn bijvoorbeeld een plot, hoofdpersoon, bijrollen, een conflict, begin, midden en einde.
In ‘Beroepsbrieven’ lees je twaalf fictieve verhalen van leraren die tot stand zijn gekomen aan de hand van dit proces. Elk resulterend verhaal is geconstrueerd met behulp van een metafoor. De verhalen zijn interpretaties en nodigen uit tot herinterpretatie.
De geheime kamer, een verhaal gebaseerd op brieven en verhalen van leraren
‘De geheime kamer’ is een metanarratief dat de 12 narratieven uit Beroepsbrieven verbindt. Het kan gelezen worden als een metafoor voor een toekomstige werkelijkheid waarin de interpretaties van de brieven door onderzoekers creatief en expressief in verhalende elementen zijn uitvergroot.
Meer informatie
Van Stigt, A., De Vries, B., Brouwer, P., Schenke, W., Louws, M., Middelbeek, L., Lockhorst, D., Van der Pers, M., Walraven, A. (2022). Beroepsbrieven, Twaalf korte verhalen over leraren.Tussenproduct van Expeditie Lerarenagenda.
Van Stigt, A., De Vries, B., Brouwer, P., Schenke, W., Louws, M., Middelbeek, L., Lockhorst, D., Van der Pers, M., Walraven, A. (2022). De geheime kamer, een verhaal gebaseerd op brieven en portretten van leraren. Tussenproduct van Expeditie Lerarenagenda.
Contactpersonen: Arwen van Stigt, Wouter Schenke
Zie ook
Ook een product van de Expeditie Lerarenagenda is de Teacher Tapp. Via de app Teacher Tapp kan iedereen werkzaam in het primair, voortgezet, of middelbaar beroepsonderwijs dagelijks drie meerkeuzevragen beantwoorden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk of de actualiteit.
Samenwerkingspartners
Oberon
Hogeschool Utrecht
Universiteit Utrecht
Rijksuniversiteit Groningen
Wageningen Universiteit
Vrije Universiteit Amsterdam
Radboud Universiteit Nijmegen
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.