Fundamenteel en praktijkgericht onderzoek
Wetenschappelijk, onafhankelijk en betrouwbaar: dat zijn onze kernwaarden. We werken vanuit een multidisciplinaire samenstelling van wetenschappers en verbinden waar mogelijk fundamenteel aan praktijkgericht onderzoek. Wij zijn lid van de Vereniging voor de beleidsonderzoek (VBO), werken graag samen in consortia met andere kennisinstellingen en onderzoeksbureaus, maar ook met universiteiten en hogescholen.
Wetenschappelijk, onafhankelijk, betrouwbaar sinds 1982
Wij zijn ISO-gecertificeerd en ons kwaliteitsmanagementsysteem ondersteunt ons in het betrouwbaar en transparant opereren voor opdrachtgevers.
Breed scala aan opdracht- en subsidiegevers
Kohnstamm Instituut werkt voor een breed scala aan opdracht- en subsidiegevers, zoals ministeries en gemeenten, het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), ZonMw, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden, maatschappelijke organisaties, de Onderwijsraad, sectororganisaties (PO-Raad, VO-Raad), jeugdhulporganisaties en zorginstellingen. Maar ook universiteiten en hogescholen zijn soms onze opdrachtgever, naast samenwerkingspartner.
Toegepast onderzoek voor de praktijk
Relevantie van onderzoek voor praktijk en beleid vinden wij erg belangrijk. Het bevorderen van kansen voor kinderen en jongeren zien wij als onze opdracht, evenals het bevorderen van de kwaliteit van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.
Kennisverspreiding
Wij verspreiden kennis actief via onze website, publicaties en bijdragen aan conferenties.
We participeren in de Kennisrotonde van NRO, gericht op toepassing van onderzoeksbevindingen in de onderwijspraktijk. We zijn vaste partner in de jaarlijkse Kohnstammlezing, samen met de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam.
Wij besteden veel zorg aan goede communicatie met onze opdrachtgevers. Afstemming en maatwerk vinden we belangrijk.
Het instituut maakt deel uit van I AM Education, een samenwerkingsverband van vier Amsterdamse kennisinstellingen, die hun expertise bundelen ten behoeve van beleid en praktijk: de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en Kohnstamm Instituut.
Ruime ervaring
Kohnstamm Instituut bestaat vijftien jaar en de geschiedenis van haar voorlopers, het Research Instituut voor Toegepaste Psychologie (RITP), Nutseminarium Pedagogiek en Stichting Centrum Onderwijsonderzoek (SCO), gaat nog verder terug.
De lijst van onderzoeksthema’s waar we deskundig op zijn, is dan ook lang. We noemen er enkele: onderwijsachterstandenbeleid, passend onderwijs, lerende leraren, professionele leergemeenschappen, samenwerking tussen onderwijs en voor- en buitenschoolse voorzieningen, kwaliteit van kinderopvang, samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, interactie in de klas, burgerschap, 21ste-eeuwse vaardigheden, motivatie, laaggeletterdheid, vakmanschap, onderwijs voor nieuwkomers, loopbaan oriëntatie en –begeleiding.
Wij komen voort uit de universiteit en onze kernwaarden zijn onveranderd: wetenschappelijk, onafhankelijk en betrouwbaar.
Dit is terug te zien in ons onderzoek, onze samenwerkingspartners en ons kwaliteitsmanagement. We werken graag samen met andere wetenschappers, bijvoorbeeld met de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) van de Universiteit van Amsterdam, specifiek de faculteit Pedagogiek, Onderwijswetenschappen en Lerarenopleiding, maar ook met instituten als SEO Economisch onderzoek, Hogescholen of onze partnerorganisaties binnen de Vereniging van beleidsonderzoek (VBO).
Expertise
Onze onderzoekers komen uit verschillende wetenschappelijke disciplines, zoals psychologie, pedagogiek, onderwijskunde, politicologie, sociologie, Nederlands en taalwetenschappen, en hebben naast vakinhoudelijke expertise gedegen kennis van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden.
Bij de uitvoering van onderzoeksprojecten combineren we de juiste deskundigheden en werken we zo nodig samen met partners uit andere expertisegebieden.
Kohnstamm Instituut stelt zijn expertise ook beschikbaar voor onderwijs, zoals bij de invulling van het lectoraat voor Taalverwerving en Taalontwikkeling aan de Hogeschool van Rotterdam
Kohnstamm Instituut werkt regelmatig samen met andere instellingen in consortia, ook in internationaal verband, zoals OECD.
Geschiedenis
Het instituut is vernoemd naar de natuurkundige, filosoof en pedagoog Philip Kohnstamm (1875-1961), bijzonder hoogleraar pedagogiek, een leerstoel ingesteld door de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen. Ook was hij oprichter en directeur van het Nutsseminarium voor Pedagogiek.
Het huidige Kohnstamm Instituut is ontstaan uit twee instituten: het Research Instituut voor Toegepaste Psychologie (RITP), in 1957 opgericht door A.D. de Groot en het eerdere Kohnstamm Instituut, opgericht in 1969, dat weer een voortzetting was van de Afdeling Research van het Nutsseminarium voor Pedagogiek.
De Stichting Kohnstamm Instituut voor Onderwijsresearch van de Universiteit van Amsterdam, dat het toenmalige Kohnstamm Instituut beheerde, had al tot doel ‘het door middel van studie en onderzoek dienstbaar maken van wetenschappelijke inzichten en methoden aan de kennis en verbetering van onderwijs en vorming’.
Het RITP is in 1982 samengegaan met Kohnstamm Instituut, in de Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek (SCO) van de Universiteit van Amsterdam, het kennis- en onderzoekscentrum op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. In 1992 maakt het instituut deel uit van de Afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam onder de naam SCO-Kohnstamm Instituut.
Sinds 2009 maken wij deel uit van de UvA Ventures bv en heten weer Kohnstamm Instituut.
Philip Kohnstamm
De naamgever van ons Instituut, Philip Abraham Kohnstamm (1875-1951), hield zich al bezig met onderwerpen waar ook Kohnstamm Instituut zich in onderzoek mee bezig houdt. Hij zette zich in voor de vernieuwing van het onderwijs en propageerde burgerschapvorming, persoonsvorming en de lerende leraar. In 1925 schreef hij het boek ‘De nieuwe school’ waarin hij zijn bezwaren tegen ‘de oude school’ duidelijk maakt: “de eenzijdig intellectualistische richting en de verering van onbruikbare kennis, het gebrek aan gemeenschapszin in de school, het gebrek aan vrijheid en de uniforme klassikale aanpak.” Daarom pleitte hij voor een vrije combinatie van vakken ‘in een losser klassenverband’, waarin leraar en leerlingen samen de verantwoordelijkheid dragen voor wat zij zelf en als groep leren.
Tegelijkertijd was het juist Kohnstamm die de grondlegger was voor empirisch onderzoek als continue verbetermethode voor onderwijs en opvoeding. Als natuurkundige zag hij als geen ander dat wetenschappelijk onderzoek de praktijk tot steun is en verder brengt.
Philip Kohnstamm was ook bijzonder hoogleraar pedagogiek, een leerstoel ingesteld door de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen. Daarnaast was hij directeur van het Nutsseminarium voor Pedagogiek. Zijn opleiding voor de Middelbare Akte Pedagogiek aan dit Nutsseminarium was een voorloper van de huidige hbo-opleiding. Het empirisch onderzoeksprogramma aldaar, met Kohnstamm als inspirator, was baanbrekend. Kohnstamm wordt dan ook gezien als grondlegger van de empirische onderwijskunde in Nederland.
Kohnstamm Instituut treedt al sinds 1969 in zijn voetsporen. Dat zie je terug in het gebruik van zijn handtekening, op onze website en diverse wijzen van kennisverspreiding vanuit ons instituut. Wij leveren graag, net als hij, een bijdrage aan de verbetering en vernieuwing van onderwijs, opvoeding, opleiding en jeugdhulp.
De Stichting Kohnstamm Instituut voor Onderwijsresearch van de Universiteit van Amsterdam werd opgericht in 1969. In 1982 is Kohnstamm Instituut samengegaan met het RITP (Research Instituut voor Toegepaste Psychologie) onder de naam Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek (SCO), het kennis- en onderzoekscentrum op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp (vanaf 1992 SCO-Kohnstamm Instituut, sinds oktober 2009 Kohnstamm Instituut UvA).
Zie ook
Marieke Buisman en Yolande Emmelot, (oud-)onderzoekers van Kohnstamm Instituut, schreven mee aan een artikel over Philip Kohnstamm.
Philip Kohnstamm: Sociaal milieu en onderwijskansen
Archief van de Universiteit van Amsterdam
Sjoerd Karsten schreef Een eeuw Kohnstamm Instituut
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.