• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Op welke manier kunnen leerlingen met visueel-motorische problemen een beter handschrift ontwikkelen voor het rekenen?

    Leerlingen met een slecht handschrift hebben vaak problemen bij het maken van rekensommen.

    Lees meer
  • Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

    Artikel in onderwijsvakblad Didactief, januari 2022

    Lees meer
  • Webinar ‘Taaldenken in spel’

    Meld je nu aan voor het webinar op maandag 28 maart 2022 van 16.00 tot 17.00 uur

    Doen-alsof-spel

    Voor jonge kinderen kan doen-alsof-spel boeiend en leerzaam zijn. Door met ze mee te spelen kunnen professionals dat versterken: taal- en denkontwikkeling en samenspel groeien mee. Hoe doe je dat, zonder hun spel…

    Lees meer
VorigeVolgende
123

Jongeren denken democratisch

8 maart 2022/in Onderzoek burgerschap

Artikel in onderwijsvakblad Didactief, maart 2022 In het maartnummer van onderwijsvakblad Didactief verscheen een kort artikel over een onderzoek dat Annabel Vaessen, Remmert Daas en Hessel Nieuwelink deden. Vrijheid van meningsuiting? Discriminatie mag niet? Vraag het in een enquête en respondenten zijn al snel modelburgers. Maar in de werkelijkheid van alledag liggen kwesties vaak een stuk […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2021/11/nieuws-211122_All-things-considered.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-03-08 14:35:472022-03-08 15:27:25Jongeren denken democratisch

Een grijs gebied. Onderzoek beleidsmaatregelen voor tegengaan segregatie

25 februari 2022/in Onderzoek

Het Kohnstamm Instituut onderzoekt samen met Oberon en KBA welke beleidsmaatregelen en interventies – op zowel lokaal als nationaal niveau – segregatie in het funderend onderwijs effectief kunnen tegengaan.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/02/nieuw-onderzoek_40879_250222.jpg 901 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-02-25 11:53:312022-02-25 11:56:36Een grijs gebied. Onderzoek beleidsmaatregelen voor tegengaan segregatie

Op welke manier kunnen leerlingen met visueel-motorische problemen een beter handschrift ontwikkelen voor het rekenen?

16 februari 2022/in Nieuws, Vragen uit de praktijk

Leerlingen met een slecht handschrift hebben vaak problemen bij het maken van rekensommen.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/02/nieuws-220216_Kennisrotonde-1324.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-02-16 10:18:032022-02-28 17:10:03Op welke manier kunnen leerlingen met visueel-motorische problemen een beter handschrift ontwikkelen voor het rekenen?

Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

27 januari 2022/in Nieuws

Artikel in onderwijsvakblad Didactief, januari 2022

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2021/10/lydia-tallent-SkY-jiMGYfA-unsplash.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-01-27 13:09:182022-02-04 11:53:03Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon

24 januari 2022/in Onderzoek

De Kindertelefoon biedt kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar oud de mogelijkheid om anoniem en gratis hun vragen en problemen te bespreken, in een chat – of een telefoongesprek. Speciaal hiervoor opgeleide vrijwilligers verstrekken informatie, geven advies en emotionele ondersteuning. Vrijwilligers worden in hun werk gesteund door werkbegeleiders. De Kindertelefoon biedt een veilige […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/01/nieuws_Kindertelefoon_240122.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-01-24 09:20:152022-01-24 09:20:16Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon

Webinar ‘Taaldenken in spel’

15 januari 2022/in Nieuws

Meld je nu aan voor het webinar op maandag 28 maart 2022 van 16.00 tot 17.00 uur Doen-alsof-spel Voor jonge kinderen kan doen-alsof-spel boeiend en leerzaam zijn. Door met ze mee te spelen kunnen professionals dat versterken: taal- en denkontwikkeling en samenspel groeien mee. Hoe doe je dat, zonder hun spel te verstoren?  Professionaliseringstraject pedagogisch […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/03/webinar-taal-in-spel_maart2022.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-01-15 09:56:202022-03-29 08:40:50Webinar ‘Taaldenken in spel’

Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs

10 januari 2022/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansen

Welke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid in en naar het hoger onderwijs te verbeteren? Inclusief hoger onderwijs Toegankelijkheid van het hoger onderwijs houdt in dat (aankomende) studenten met de daarvoor benodigde potentie en ambitie, hun weg vinden naar hbo of wo en hun opleiding succesvol kunnen doorlopen. Het gaat daarbij om alle […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/01/nieuws_ETHO_100122.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2022-01-10 11:40:572022-01-10 11:40:59Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs

Erik van Schooten wetenschappelijk directeur van het Kohnstamm Instituut

16 december 2021/in Nieuws

Kohnstamm Instituut start 2022 met dr. Erik van Schooten als wetenschappelijk directeur.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2021/12/ErikVanSchooten_dec21.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2021-12-16 11:17:502022-02-23 12:42:10Erik van Schooten wetenschappelijk directeur van het Kohnstamm Instituut

Onderzoek naar differentiatie in het mbo-2 onderwijs

23 november 2021/in Onderzoek

In een meerjarig onderzoek volgen het Kohnstamm Instituut en Oberon een aantal ROC-opleidingen. De docententeams op deze opleidingen implementeren nieuwe vormen van differentiatie. Het eerste onderzoeksdoel is om praktijkbeschrijvingen te maken van de verschillende differentiatieaanpakken op de mbo’s. Op basis van de praktijkbeschrijvingen maken we een praktische handreiking voor professionals. Op die manier delen we […]

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2021/11/nieuw-onderzoek-211123_Differentiatie-mbo2-onderwijs.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2021-11-23 11:55:402021-11-23 11:55:42Onderzoek naar differentiatie in het mbo-2 onderwijs

All things considered: The views of adolescents in vocational education on competing democratic values

22 november 2021/in Nieuws

The views young people have towards democratic values shape their views in later life.

Lees meer
https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2021/11/nieuws-211122_All-things-considered.jpg 900 1600 Edgar https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2022/05/Logo-Kohnstamm-Instituut-RGB-220511.svg Edgar2021-11-22 09:34:542021-12-16 13:47:48All things considered: The views of adolescents in vocational education on competing democratic values
Pagina 1 van 8123›»

Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties

Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 202010 mei 2022 - 09:54
  • Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso9 mei 2022 - 13:37

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2022 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only