Ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties
Abonneer u nu en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.
Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.
Jongeren denken democratisch
/in Onderzoek burgerschapArtikel in onderwijsvakblad Didactief, maart 2022 In het maartnummer van onderwijsvakblad Didactief verscheen een kort artikel over een onderzoek dat Annabel Vaessen, Remmert Daas en Hessel Nieuwelink deden. Vrijheid van meningsuiting? Discriminatie mag niet? Vraag het in een enquête en respondenten zijn al snel modelburgers. Maar in de werkelijkheid van alledag liggen kwesties vaak een stuk […]
Een grijs gebied. Onderzoek beleidsmaatregelen voor tegengaan segregatie
/in OnderzoekHet Kohnstamm Instituut onderzoekt samen met Oberon en KBA welke beleidsmaatregelen en interventies – op zowel lokaal als nationaal niveau – segregatie in het funderend onderwijs effectief kunnen tegengaan.
Op welke manier kunnen leerlingen met visueel-motorische problemen een beter handschrift ontwikkelen voor het rekenen?
/in Nieuws, Vragen uit de praktijkLeerlingen met een slecht handschrift hebben vaak problemen bij het maken van rekensommen.
Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs
/in NieuwsArtikel in onderwijsvakblad Didactief, januari 2022
Kindtevredenheid bij De Kindertelefoon
/in OnderzoekDe Kindertelefoon biedt kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar oud de mogelijkheid om anoniem en gratis hun vragen en problemen te bespreken, in een chat – of een telefoongesprek. Speciaal hiervoor opgeleide vrijwilligers verstrekken informatie, geven advies en emotionele ondersteuning. Vrijwilligers worden in hun werk gesteund door werkbegeleiders. De Kindertelefoon biedt een veilige […]
Webinar ‘Taaldenken in spel’
/in NieuwsMeld je nu aan voor het webinar op maandag 28 maart 2022 van 16.00 tot 17.00 uur Doen-alsof-spel Voor jonge kinderen kan doen-alsof-spel boeiend en leerzaam zijn. Door met ze mee te spelen kunnen professionals dat versterken: taal- en denkontwikkeling en samenspel groeien mee. Hoe doe je dat, zonder hun spel te verstoren? Professionaliseringstraject pedagogisch […]
Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs
/in Onderzoek, Onderzoek gelijke kansenWelke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid in en naar het hoger onderwijs te verbeteren? Inclusief hoger onderwijs Toegankelijkheid van het hoger onderwijs houdt in dat (aankomende) studenten met de daarvoor benodigde potentie en ambitie, hun weg vinden naar hbo of wo en hun opleiding succesvol kunnen doorlopen. Het gaat daarbij om alle […]
Erik van Schooten wetenschappelijk directeur van het Kohnstamm Instituut
/in NieuwsKohnstamm Instituut start 2022 met dr. Erik van Schooten als wetenschappelijk directeur.
Onderzoek naar differentiatie in het mbo-2 onderwijs
/in OnderzoekIn een meerjarig onderzoek volgen het Kohnstamm Instituut en Oberon een aantal ROC-opleidingen. De docententeams op deze opleidingen implementeren nieuwe vormen van differentiatie. Het eerste onderzoeksdoel is om praktijkbeschrijvingen te maken van de verschillende differentiatieaanpakken op de mbo’s. Op basis van de praktijkbeschrijvingen maken we een praktische handreiking voor professionals. Op die manier delen we […]
All things considered: The views of adolescents in vocational education on competing democratic values
/in NieuwsThe views young people have towards democratic values shape their views in later life.