In één hand: specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs
SJSO: integraal werken in onderwijs en jeugdhulp gaat goed
SJSO: integraal werken in onderwijs en jeugdhulp gaat goed
Binsbergen, M.H. van, Koopman, P.N.J., Lourens, J. (2020).
RAPPORT: 1037 ISBN: 978-94-6321-108-6
Vanaf het schooljaar 2018-2019 is in Amsterdam specialistische jeugdhulp direct beschikbaar op scholen voor speciaal onderwijs en praktijkonderwijs. Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp is op een nieuwe manier georganiseerd. Wij hebben deze nieuwe organisatiewijze in gesprek met praktijkprofessionals uitgebreid geëvalueerd.
De geluiden uit de praktijk van het speciaal onderwijs en praktijkonderwijs zijn opvallend positief: leerlingen worden sneller geholpen, leerkrachten komen beter toe aan onderwijs en jeugdhulpprofessionals voelen zich bevrijd uit een bureaucratisch harnas.
Wij zijn al onze gesprekspartners uit de praktijk van Specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs (SJSO) zeer dankbaar: ons rapport is opgetekend uit de mond van onderwijs- en zorgprofessionals. De inhoud van hun dagelijks werk komt ruim aan bod. Naast een positief overall oordeel gaan we ook in op enkele kanttekeningen die zijn geplaatst. De evaluatie geeft hiermee informatie die ook voor andere gemeenten nuttig is.
Amsterdam en Diemen hebben met SJSO een belangrijke stap gezet en nemen deze nieuwe organisatiewijze op in hun standaard inkoop jeugdhulp.
Contactpersoon: Stuurgroep SJSO: Carole Smal Kohnstamm Instituut: Marion van Binsbergen
Zie ook:
Niet thuisgeven. Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen
Terug naar leren. Onderwijszorgarrangementen binnen en buiten het bekostigd onderwijsbestel: een verkenning
Samenwerkingspartners:
Gemeente Amsterdam, Stuurgroep SJSO:
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.