• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Kenmerken van leerlingen in het speciaal basisonderwijs tussen 2008 en 2018

Periode: 2008 – 2018

Auteurs

Koopman, P.N.J. & Ledoux (2019).

RAPPORT: 1001 ISBN: 978-9463-2106-76

DOWNLOAD

Vanuit het speciaal basisonderwijs (sbo) kwamen signalen dat hun leerlingen de laatste jaren steeds later instromen, en dat problemen van leerlingen die instromen in het sbo geleidelijk zwaarder worden. De invoering van passend onderwijs zou hierbij een rol kunnen spelen, vanuit de veronderstelling dat scholen voor regulier onderwijs de leerlingen die ze voorheen naar het sbo zouden verwijzen nu langer vasthouden. Ook was de verwachting dat leerlingen die vanuit het sbo een advies praktijkonderwijs of vmbo krijgen succesvoller zouden zijn dan hun evenknieën vanuit het regulier basisonderwijs.

Voor de analyses zijn de onderwijsgegevens van BRON beschikbaar via het CBS. Voor de gegevens over het sociaal-emotioneel functioneren en de zwaarte van de problematiek maken we gebruik van Cool Speciaal, die voor het onderzoek zijn gekoppeld aan de bestanden van het CBS

De verwachting van het SBOwerkverband dat recent vanaf 2015 de leerlingen steeds later instromen in het sbo komt uit. Maar in de zeven schooljaren daarvoor is er juist een flinke daling van de instroom van oudere leerlingen geweest. De verwachting dat oudere instromers kwetsbaardere leerlingen zouden zijn komt niet uit. Bij leerlingen die later instromen is de problematiek minder zwaar dan bij leerlingen die jonger instromen.

Het succes in het vo, zowel van leerlingen met een vmbo-advies als met een advies praktijkonderwijs, van leerlingen afkomstig uit het sbo is niet groter dan het succes van de leerlingen afkomstig uit het regulier basisonderwijs. Het omgekeerde is het geval.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01
  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde