Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus
Onderzoek naar de ontwikkeling van brede brugklassen in Amsterdam, periode 2019-2023
Onderzoek naar de ontwikkeling van brede brugklassen in Amsterdam, periode 2019-2023
Er is een gebrek aan geschikt lesmateriaal voor het lesgeven aan brede brugklassen. Het vormgeven van het derde leerjaar van de brede brugklas en de aansluiting op de bovenbouw vormen uitdagingen. Scholen met een brede brugklas hebben moeite om voldoende vwo-leerlingen aan te trekken. Dit zijn enkele bevindingen uit onderzoek naar de ‘brede brugklas bonus’.
De brede brugklas bonus is een initiatief van de gemeente Amsterdam, geïntroduceerd als onderdeel van de zogenoemde PIEK-aanpak (Professionaliseren, Innoveren, Excelleren en Kansen bieden) in de periode 2019-2023. De bedoeling was om scholen te ondersteunen bij structurele en organisatorische aanpassingen die bijdragen aan gelijke kansen voor kinderen. Scholen met minimaal drie niveaus konden hiermee brede brugklassen vormgeven of hun bestaande brede brugklassen verbeteren. Men beschouwt de brede brugklas als een plek waar leerlingen van verschillende niveaus en achtergronden elkaar blijven ontmoeten en leren omgaan met verschillen, een vaardigheid die zij in hun toekomstige leven als wereldburger hard nodig hebben. In totaal hebben zeven vo-scholen meegedaan aan het project. Kohnstamm Instituut heeft in opdracht van de gemeente Amsterdam gemonitord wat de scholen hebben gedaan en wat de resultaten zijn.
De scholen waren vrij om interventies te ontwikkelen en uit te proberen, met als doel de kwaliteit van de brede brugklassen te versterken. Voor het onderzoek betekent dit dat die invulling per school en interventie is nagegaan: welke interventies heeft de school ingezet, in hoeverre zijn die wetenschappelijk onderbouwd, zijn ze volgens plan geïmplementeerd en hoe hebben betrokkenen deze interventies gewaardeerd?
De scholen hebben verschillende interventies ingezet, zoals:
De scholen leveren op verschillende manieren een bijdrage aan de ambities van de PIEK-aanpak, zoals het versoepelen van overgangen en het tegengaan van segregatie en nadelige effecten van vroegselectie. Ze bieden een flexibel programma aan, waarin leerlingen de kans krijgen om te ontdekken wat ze willen en kunnen. Daarnaast stimuleren ze samenwerking tussen leerlingen en werken ze aan het vergroten van kansengelijkheid door een rijk en passend cognitief aanbod aan te bieden en te werken aan sociaal-emotionele vaardigheden. Ook wordt er ingezet op het betrekken van ouders bij de school en het ondersteunen van leerlingen bij hun ontwikkeling.
Veen, A., Veen, I. van der & Stronkhorst E. (2024). Monitor en evaluatie Brede Brugklas Bonus Amsterdam. Periode 2019-2023. Eindrapport. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1123, projectnummer 40844.
Contactpersoon: Annemiek Veen
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.