Rekenvaardigheden in het (S)BO
Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Buisman, M., Kuijper, S., Hickendorff, M., Kuijpers, R.E., Keuning, J., Walet, L., Meijer, J., Ankersmit, M. & Kronenburg, F. van (2021).
RAPPORT: 1060 ISBN: ISBN 978-94-6321-127-7
In het basisonderwijs (bao) zijn 8ste-groepers de afgelopen jaren beter gaan rekenen. Dit positieve beeld is vergelijkbaar met andere grootschalige onderzoeken naar rekenvaardigheden in het basisonderwijs zoals TIMSS. In het speciaal basisonderwijs (sbo) zijn de rekenprestaties van leerlingen gelijk gebleven. Door deze trends lijken de verschillen in rekenvaardigheden tussen bao en sbo wat groter te worden.
Dat blijkt uit Peil.rekenen-wiskunde, een grootschalig onderzoek dat Kohnstamm Instituut, Cito, Universiteit Leiden en KPC Groep in 2019 in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs hebben uitgevoerd. Voor de afname van het onderzoek is samengewerkt met TIMSS. Aan het onderzoek deden bijna 6000 leerlingen en 207 scholen mee. Peil.rekenen-wiskunde geeft inzicht in de rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs. Bovendien brengt het de ontwikkeling van leerling-prestaties over de tijd in kaart.
Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de leerlingen in groep 8 (bao) het referentieniveau (1F) behaalt, en 33% het streefniveau (1S). Deze prestaties passen, vooral als het gaat om het streefniveau, niet bij de ambities die de commissie Meijerink formuleerde bij de introductie van de referentieniveaus: 85% 1F en 65% 1S aan het einde van het basisonderwijs.
Ook blijkt dat met name het zelfvertrouwen van leerlingen in hun eigen rekenvaardigheden positief samenhangt met rekenprestaties: hoe meer zelfvertrouwen in rekenen, hoe hoger de rekenprestaties. Leerkracht- en schoolkenmerken -zoals het zelfvertrouwen van de leerkracht in de eigen didactische vaardigheden, de mate waarin de rekenmethode past bij de leerkracht en de (ervaren) prestatiegerichtheid van het schoolklimaat – hebben maar weinig samenhang met rekenprestaties van leerlingen.
Contactpersoon: Marieke Buisman
Zie ook :
Onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/rekenen-wiskunde-einde-sbo
NOS-site: https://nos.nl/artikel/2375953-kinderen-zouden-veel-beter-kunnen-rekenen-zegt-inspectie.html
Samenwerkingspartners: Cito, Universiteit Leiden, KPC Groep
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.