• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Short report literatuurverkenning Self-Efficacy & Resilience.

Auteurs

Breetvelt, I.S., Meijer, J., Binsbergen, M.H. van. (2018).

RAPPORT: 988 ISBN: 978-94-6321-049-2

DOWNLOAD

Klassiekers uit de psychologie als antwoord op 21e-eeuwse onderwijscomplexiteit

De Hogeschool van Amsterdam streeft niet alleen naar ‘startbekwame’ maar ook naar ‘stadsbekwame’ leerkrachten en pedagogen. De onderwijscomplexiteit van Amsterdam omvat onder meer lesgeven aan meer dan 100 nationaliteiten in nauwe samenwerking met aangrenzende wetenschapsdisciplines en jeugdhulp-organisaties. Klassieke begrippen uit de vorige eeuw bieden uitkomst bij deze 21e-eeuwse (onderwijs)complexiteit: self-efficacy en resilience staan weer op de kaart..

Meer dan de helft van de wereldbevolking leeft in stedelijk gebied en in Nederland is dat zelfs 70%. Binnen Nederland woont een groeiend aantal in de G4 en in Amsterdam beslaat de autochtone bevolking 44% van het geheel. Grootstedelijke scholen kennen meer dan 100 nationaliteiten en de Hogeschool van Amsterdam heeft het Kohnstamm Instituut in het kader van haar lerarenopleiding gevraagd de begrippen Self-Efficacy en Resilience te verkennen. De HvA streeft niet alleen naar ‘startbekwame’ maar ook naar ‘stadsbekwame’ leraren en pedagogen. Onderzoek naar- en scholing in de begrippen Self-Efficacy en Resilience kunnen hieraan bijdragen. Deze begrippen zijn klassiekers in de psychologie en pedagogiek. We hebben de belangrijkste studies op een rij gezet ten behoeve van toepassing in de huidige ‘urban education’ context.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26
  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde