• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

dr. Marijke Veugen – Onderzoeker

020 214 14 00 E-mail Linkedin-circled Linkedin-circled LinkedIn

Expertise

Marijke Veugen is gespecialiseerd in rekenonderzoek, formatief evalueren, programmatisch toetsen en professionele identiteit van leraren.

De interesse van Marijke Veugen voor rekenonderzoek ontstond toen zij zelf voor de klas stond. Na het afronden van haar onderwijskunde master, begon zij als assistent bedrijfsleider bij een rekeninstituut. Daar heeft zij 2,5 jaar aan leerlingen rekenles gegeven en leraren getraind in rekendidactiek. Daarna heeft ze een promotieonderzoek gedaan in formatief evalueren in het VO en is zij in 2023 gepromoveerd. In dit project heeft zij docenten van alle vakgebieden, leerjaren en onderwijsniveaus getraind in het implementeren van formatief evalueren in de klas. In haar onderzoek evalueerde ze, via kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden, hoe docenten formatief evalueren inzetten. Na haar promoveren is zij een post-doc gaan doen op gebied van professionele identiteit van leraren. Daarin heeft zij een programma ontwikkeld om leraren te ondersteunen bij het versterken van hun professionele identiteit, dat helpt bij het beter omgaan met spanningen, en onderzoekt zij de effecten van het programma op welzijn.

Sinds 2025 werkt zij als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut en doet zij onderzoek naar fundamenteel onderwijs, met specialisme in rekenen. Daarnaast doet zij verschillende soorten onderzoek, onder andere naar de meerwaarde van zorgarrangeurs in het onderwijs, evaluatie van stichting platforms vmbo en hoe professionele leergemeenschappen basisvaardigheden in het VO verbeteren.

Publicaties

Evaluatieonderzoek naar de meerwaarde van zorgarrangeurs
19 mei 2025/door Edgar

Evaluatieonderzoek naar de meerwaarde van zorgarrangeurs

Het regelen van zorg binnen (gespecialiseerd) onderwijs is een hele opgave. Zorgarrangeurs ondersteunen hierbij. Hoe worden zij op het moment gewaardeerd?

Meer publicaties van Marijke Veugen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde