Expertise
Marijke Veugen is gespecialiseerd in rekenonderzoek, formatief evalueren, programmatisch toetsen en professionele identiteit van leraren.
Marijke Veugen is gespecialiseerd in rekenonderzoek, formatief evalueren, programmatisch toetsen en professionele identiteit van leraren.
De interesse van Marijke Veugen voor rekenonderzoek ontstond toen zij zelf voor de klas stond. Na het afronden van haar onderwijskunde master, begon zij als assistent bedrijfsleider bij een rekeninstituut. Daar heeft zij 2,5 jaar aan leerlingen rekenles gegeven en leraren getraind in rekendidactiek. Daarna heeft ze een promotieonderzoek gedaan in formatief evalueren in het VO en is zij in 2023 gepromoveerd. In dit project heeft zij docenten van alle vakgebieden, leerjaren en onderwijsniveaus getraind in het implementeren van formatief evalueren in de klas. In haar onderzoek evalueerde ze, via kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden, hoe docenten formatief evalueren inzetten. Na haar promoveren is zij een post-doc gaan doen op gebied van professionele identiteit van leraren. Daarin heeft zij een programma ontwikkeld om leraren te ondersteunen bij het versterken van hun professionele identiteit, dat helpt bij het beter omgaan met spanningen, en onderzoekt zij de effecten van het programma op welzijn.
Sinds 2025 werkt zij als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut en doet zij onderzoek naar fundamenteel onderwijs, met specialisme in rekenen. Daarnaast doet zij verschillende soorten onderzoek, onder andere naar de meerwaarde van zorgarrangeurs in het onderwijs, evaluatie van stichting platforms vmbo en hoe professionele leergemeenschappen basisvaardigheden in het VO verbeteren.
Meer publicaties van Marijke Veugen (een nieuw venster wordt geopend)
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.