Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018
Vierde monitor vakmanschap-, technologie-, en beroepsroutes
Vierde monitor vakmanschap-, technologie-, en beroepsroutes
Graaf, D. de (SEO), Petit, R. (Kohnstamm Instituut), Hermanussen, J. (ecbo), Rud I. (ecbo), Ven, K. van der (SEO) Groot, A., Berg E. van den (2018).
RAPPORT: 19.04 ISBN: 978-9067-33-9568
De implementatie van de doorlopende routes vmbo-mbo vordert gestaag. De beroepspraktijk komt bij leerlingen eerder in beeld en ze blijken vaker binnen de beroepskolom te blijven en binnen de gekozen beroepsrichting. Dit blijkt uit onderzoek dat SEO, het Kohnstamm Instituut en ecbo uitvoerden in opdracht van het ministerie van OCW.
Vanaf 2014 kunnen vmbo-scholen en mbo-instellingen gezamenlijk experimenteren met doorlopende routes. De experimenten zijn bedoeld om de overgang van vmbo naar mbo beter te laten verlopen: aantrekkelijker, doelmatiger onderwijs, minder voortijdig schoolverlaten en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. Bij deze doorlopende leerlijnen vormen de bovenbouw van het vmbo en het mbo (op niveau 2,3 of 4) gezamenlijk één leerroute in een bepaalde beroepsrichting. In dit onderzoek, dat deel uitmaakt van langlopend monitoronderzoek in opdracht van het ministerie van OCW, worden de resultaten gepresenteerd van 16 casestudies, kwantitatieve analyse van leerlingregistratiegegegevens bij DUO en effectevaluatie die plaatsvonden in schooljaar 2017/2018.
De implementatie van de doorlopende routes vordert gestaag. Scholen werken aan een betere programmatische aansluiting tussen vmbo en mbo, onder andere door overlapping in het curriculum te verwijderen. Bij bijna alle routes is eerder en meer aandacht voor de studie- en beroepskeuze. Leerlingen starten eerder, soms al vanaf het eerste leerjaar op het vmbo met oriëntatie op beroepen en beroepsgerichte kennis en vaardigheden en met ‘mbo-vaardigheden’ zoals projectmatig werken en samenwerken. Een groot deel van de routes voorziet in een programma na het vmbo-examen ter voorbereiding op het mbo. Opvallend is wel dat een deel van de routes eigenlijk na het vmbo-diploma ophoudt. Leerlingen die op het vmbo gestart zijn in een doorlopende route gaan dan in het mbo op in het grotere geheel en vormen daar geen aparte klas meer en volgen evenmin een aangepast programma. Of dit toevallig uitzonderingen zijn bij de geselecteerde cases is de vraag. In de aankomende kwantitatieve procesevaluatie zal onderzocht worden hoe vaak dit voorkomt.
Uit de kwantitatieve analyses blijkt dat een groter aandeel leerlingen na het vmbo doorstroomt naar het mbo en in dezelfde beroepsrichting. Er wordt dus minder geswitcht in opleidingsrichting. Er zijn geen aanwijzingen dat de doorlopende route het voortijdig schoolverlaten vermindert. Dat de route op een deel van de scholen juist bedoeld is voor leerlingen die behoren tot de risicogroep van voortijdig schoolverlaten, kan een oorzaak hiervoor zijn.
Contactpersoon: Régina Petit
Zie ook: Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo – mbo
Samenwerkingspartners: SEO (hoofdaanvrager) ecbo
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.