• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Fostering Student’s Creativity and Critical Thinking

What it means in school

Auteurs

Vincent-Lancrin, S., et al. (2019).

RAPPORT: 19-5 ISBN:978-92-64-68400-3

DOWNLOAD

Toolkit met lessen en formatieve toetsen op basis van experimenten in elf landen

21ste-eeuwse vaardigheden zoals creatief vermogen en kritisch denken staan volop in de aandacht. Maar hoe besteed je hier als docent aandacht aan in de les? En hoe breng je voortgang van leerlingen op dit vlak in kaart? Deze week verscheen  een internationaal onderzoeksrapport met de opbrengsten van vier jaar experimenteren met lessen die creatief vermogen en kritisch denken bevorderen. Ook zijn voorbeeldlessen en formatieve toetsen uit 11 landen gepubliceerd.

Internationaal raamwerk

In dit project ontwikkelden we samen met docenten een internationaal raamwerk om creatief vermogen en kritisch denken in kaart te brengen.  Creatief vermogen focust op het bedenken van ideeën en oplossingen, kritisch denken op vragen stellen en evalueren van ideeën en oplossingen. In dit project staan 3 deelvaardigheden centraal:

  • Nieuwsgierig zijn: vragen stellen, op onderzoek uitgaan, dingen niet ‘zomaar’ voor waar aannemen en kijken naar alternatieve ideeën en meningen
  • Vindingrijk zijn: spelen met mogelijkheden (nieuwe dingen uitproberen) en verbanden leggen (verschillende ideeën combineren)
  • Delen/doen en reflecteren: bedenken of ontwerpen van nieuwe producten of oplossingen en het beoordelen daarvan op inhoudelijke criteria

Aanpak: docenten aan de slag

In Nederland maakten docenten in het po (rekenen, groep 5) en vo (beeldende vakken, tweede klas) in een aantal stappen lessen die creativiteit en kritisch denken stimuleren. Er werd daarnaast gewerkt aan formatieve instrumenten (rubrics) die de voortgang van leerlingen in kaart brengen. Vakdidactici op het gebied van rekenen (SLO) en beeldende vakken (ILO/UvA) boden training en ondersteuning aan docenten. Onderzoekers van het Kohnstamm Instituut hebben in kaart gebracht of de aanpak uitvoerbaar is in de les.

Praktische toolkit

Uit dit project is  een praktische toolkit met lessen en formatieve toetsen van docenten voortgekomen. Later dit jaar lanceert de OECD een app voor docenten die met de lessen en rubrics aan de slag willen. De OECD heeft daarnaast met dit project  in kaart gebracht hoe (vakoverstijgende) vaardigheden zoals creatief vermogen en kritisch denken in internationaal vergeleken kunnen worden.

Meer informatie:

Vincent-Lancrin, S., et al. (2019), Fostering Students’ Creativity and Critical Thinking: What it Means in School, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris.

Contactpersoon:Marieke Buisman

Zie ook:

OECD-projectwebsite met voorbeelden van lessen + rubrics

Artikel in Didactief met ervaringen van docenten

Nederlandse toolkit met voorbeelden van lessen

Samenwerkingspartners: SLO, ILO-UvA

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26
  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde