• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Gebruik van data van observatieinstrument KIJK! in onderzoek

Auteurs

Veen, A., Meijer, J., Druten, L. van (2020)

RAPPORT: 1048 ISBN: 978-94-6321-126-0

DOWNLOAD

De bruikbaarheid van het observatieinstrument KIJK! in onderzoek

Het observatieinstrument KIJK! wordt in kindercentra en kleutergroepen van basisscholen breed ingezet om ontwikkeling van jonge kinderen in kaart te brengen. Voor gebruik in de praktijk bewijst het zijn dienst. Vraag is nu of de verzamelde gegevens ook voldoende valide en betrouwbaar zijn om te gebruiken in wetenschappelijk onderzoek. Omdat het bewerkelijk is om in onderzoek ontwikkelingsgegevens op kindniveau te verzamelen, zou het gebruik van gegevens die al in de praktijk beschikbaar zijn, uitkomst kunnen bieden.

Op basis van het databestand en interviews met betrokkenen hebben we de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument onderzocht.

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van de verzamelde gegevens wordt beperkt doordat pedagogisch medewerkers zich bij het invullen van het observatieinstrument laten leiden door meer factoren dan alleen de geconstateerde gedragingen van de kinderen. Zo neigen ze ernaar een kind conform zijn of haar leeftijd te scoren. Ook observeren ze niet voor alle kinderen alle ontwikkelingslijnen. De betrouwbaarheid is onderzocht door test – hertest correlaties te berekenen. Deze waren in het algemeen hoog, maar lijken zoals gezegd medebepaald door de chronologische leeftijd van de kinderen.

Validiteit

Voor een goede bepaling van de validiteit is het nodig om de samenhang tussen scores uit KIJK! en een ander instrument met een soortgelijke meetpretentie te bepalen, bijvoorbeeld de scores op de categorie gecijferdheid en een rekentoets voor peuters. Een voorwaarde hiervoor is dat externe toetsgegevens beschikbaar zijn en op individueel niveau aan KIJK! data gekoppeld kunnen worden. Zulke externe toetsgegevens zijn momenteel niet beschikbaar en koppeling op individueel niveau blijkt niet mogelijk.

Ten slotte

Op basis van ons onderzoek moeten we concluderen dat de observatiedata die het instrument in het huidige gebruik oplevert, (nog) niet voldoen aan de wetenschappelijke eisen van betrouwbaarheid en validiteit. En een voorwaarde om ze te kunnen gebruiken is dat ze voor onderzoek ontsloten moeten kunnen worden. Ook dat lijkt, alleen al om AVG-technische redenen, lastig.

Het onderzoek werd uitgevoerd met subsidie van NRO, in het kader van het onderzoek naar Innovatiecentra vve.

Meer informatie

Veen, A., Meijer, J., Druten, L. van (2020). Gebruik van data van observatieinstrument KIJK! in onderzoek. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1048.

Contactpersoon: Annemiek Veen

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Van arrangeren naar includeren
    Van arrangeren naar includeren5 november 2025 - 12:01
  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde