• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

De groei van sbo en cluster 4 in de Kop van Noord Holland

Onderzoek naar mogelijke verklaringen

Auteurs

Weijers, D., Elshof, D., Heim, M. (2017).

RAPPORT: 982 ISBN: 94-6321-043-0

DOWNLOAD

Groei van speciaal basisonderwijs en cluster 4 in de Kop van Noord-Holland heeft meerdere oorzaken

Het samenwerkingsverband Kop van Noord Holland wil graag weten waar de stijging van het aantal verwijzingen naar het speciaal basisonderwijs (sbo) en cluster 4 vandaan komt. Uit onderzoek van het Kohnstamm Instituut blijkt dat aan de stijging van het aantal verwijzingen een samenspel van kindgebonden, gezinsgebonden en schoolgebonden factoren ten grondslag ligt.

Redenen van verwijzen

Belangrijkste doel van het onderzoek was het achterhalen van mogelijke oorzaken van de groei van sbo en cluster 4 in de Kop van Noord Holland. Uit het onderzoek blijkt dat de toename naar speciaal basisonderwijs en cluster 4 niet samenhangt met het verwijzingsgedrag van bepaalde scholen. Over het algemeen lijkt verwijzing, vooral naar cluster 4, op een later tijdstip plaats te vinden: het lijkt erop dat scholen soms (te) lang proberen hun leerlingen met problemen binnen boord te houden.

Er is niet één duidelijke reden voor de stijging van het aantal verwijzingen. Uit de interviews met intern begeleiders blijkt dat er vrijwel altijd sprake is van een samenspel van factoren, zoals:

  • kindgebonden factoren: bijvoorbeeld een toename van het aantal leerlingen met gedragsproblemen;
  • gezinsfactoren: zoals onveilige thuissituaties en (vecht)scheidingen;
  • schoolgebonden factoren: grotere klassen en combinatiegroepen met te veel leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften per klas;.

Aandachtspunten voor het reguliere basisonderwijs

Sommige factoren die leiden tot verwijzingen, zoals toegenomen gedragsproblemen, gezinsproblematiek of vluchtelingenkinderen, zijn niet of nauwelijks te beïnvloeden door het samenwerkingsverband. Factoren waar het samenwerkingsverband en de scholen mogelijk wel op kunnen sturen zijn: klassengrootte, de verdeling van leerlingen met extra ondersteuning over de klassen, minder kinderen met een ondersteuningsbehoefte in combinatieklassen, en de inzet van meer handen in de klas via onderwijsassistenten.

Aanpak van het onderzoek

Op zoek naar patronen onderliggend aan de groei van sbo en cluster 4, zijn de verwijzingen van de leerlingen naar sbo en cluster 4 van de afgelopen drie jaar geanalyseerd op herkomst van de leerlingen (school, groep, leeftijd) en redenen voor verwijzen. De leerlingstromen zijn in kaart gebracht en er zijn aanvullende data verzameld door middel van dossieronderzoek. Ook zijn telefonische interviews gehouden met een aantal intern begeleiders.

Opdrachtgever was het samenwerkingsverband Kop van Noord Holland. Het onderzoek maakt deel uit van het evaluatieprogramma Passend onderwijs.

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde