Het pre-COOL cohort tot en met groep 5
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode
In dit deelonderzoek staat de ontwikkeling van doelgroepkinderen en niet-doelgroepkinderen van de voor- en vroegschoolse periode tot en met groep 5 centraal. Doelgroepkinderen in dit onderzoek zijn: kinderen met laagopgeleide ouders, ouders met een niet-westerse herkomst en kinderen die thuis (ook) andere talen dan Nederlands spreken. Nagegaan is in hoeverre verschillen in ontwikkeling tussen doelgroepkinderen en kinderen die niet tot de doelgroep behoren, in de loop van de basisschoolperiode veranderen. Dit is gedaan voor vier ontwikkelingsaspecten: begrijpend lezen, woordenschat, rekenen en de werkhouding van kinderen zoals beoordeeld door pedagogisch medewerkers en leerkrachten.
Dit onderzoek maakt deel uit van het langlopende onderzoek Pre-COOL. Pre-COOL is een cohortonderzoek dat in 2009 is gestart om effecten van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie op de kinderlijke ontwikkeling te onderzoeken.
In de periode tussen groep 1 en groep 5 van de basisschool neemt over het geheel genomen de achterstand van de meeste doelgroepkinderen ten opzichte van niet-doelgroepkinderen af. Een uitzondering vormen kinderen van laagopgeleide ouders. Bij deze groep neemt de achterstand tussen groep 1 en groep 5 niet af, maar op sommige ontwikkelingsaspecten zelfs (iets) toe. De prestaties van doelgroepkinderen op begrijpend lezen, woordenschat en rekenen zijn in de gehele onderzochte periode wat lager dan die van de niet-doelgroep.
Ook is onderzocht of de (verschillen in) ontwikkeling samenhangen met (geobserveerde en door professionals gerapporteerde) kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. Betere kwaliteit leidt vooral voor doelgroepleerlingen tot betere ontwikkeling. Betere kwaliteit in de vroegschoolse periode heeft een sterkere relatie met ontwikkeling dan betere kwaliteit in de voorschoolse periode.
Veen, A., Veen, I. van der, (2019).Het pre-COOL cohort tot en met groep 5. Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1031, projectnummer 20771). ISBN 978-94-6321-098-0.
Contactpersoon: Annemiek Veen
Veen. A. & Leseman , P. (red.), (2015). Pre-COOL cohortonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode. Rapport 932. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-90-6813-996-9.
Leseman, P., Veen, A. (red.), (2016). Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek. Rapport 947. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-94-6321-009-6.
Veen, A., Veen, I. van der, Schaik, S. van, Leseman, P. (2017). Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek. Rapport 973. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-94-6321-044-7
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.