Het pre-COOL cohort tot en met groep 5
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode
In dit deelonderzoek staat de ontwikkeling van doelgroepkinderen en niet-doelgroepkinderen van de voor- en vroegschoolse periode tot en met groep 5 centraal. Doelgroepkinderen in dit onderzoek zijn: kinderen met laagopgeleide ouders, ouders met een niet-westerse herkomst en kinderen die thuis (ook) andere talen dan Nederlands spreken. Nagegaan is in hoeverre verschillen in ontwikkeling tussen doelgroepkinderen en kinderen die niet tot de doelgroep behoren, in de loop van de basisschoolperiode veranderen. Dit is gedaan voor vier ontwikkelingsaspecten: begrijpend lezen, woordenschat, rekenen en de werkhouding van kinderen zoals beoordeeld door pedagogisch medewerkers en leerkrachten.
Dit onderzoek maakt deel uit van het langlopende onderzoek Pre-COOL. Pre-COOL is een cohortonderzoek dat in 2009 is gestart om effecten van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie op de kinderlijke ontwikkeling te onderzoeken.
In de periode tussen groep 1 en groep 5 van de basisschool neemt over het geheel genomen de achterstand van de meeste doelgroepkinderen ten opzichte van niet-doelgroepkinderen af. Een uitzondering vormen kinderen van laagopgeleide ouders. Bij deze groep neemt de achterstand tussen groep 1 en groep 5 niet af, maar op sommige ontwikkelingsaspecten zelfs (iets) toe. De prestaties van doelgroepkinderen op begrijpend lezen, woordenschat en rekenen zijn in de gehele onderzochte periode wat lager dan die van de niet-doelgroep.
Ook is onderzocht of de (verschillen in) ontwikkeling samenhangen met (geobserveerde en door professionals gerapporteerde) kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. Betere kwaliteit leidt vooral voor doelgroepleerlingen tot betere ontwikkeling. Betere kwaliteit in de vroegschoolse periode heeft een sterkere relatie met ontwikkeling dan betere kwaliteit in de voorschoolse periode.
Veen, A., Veen, I. van der, (2019).Het pre-COOL cohort tot en met groep 5. Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1031, projectnummer 20771). ISBN 978-94-6321-098-0.
Contactpersoon: Annemiek Veen
Veen. A. & Leseman , P. (red.), (2015). Pre-COOL cohortonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode. Rapport 932. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-90-6813-996-9.
Leseman, P., Veen, A. (red.), (2016). Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek. Rapport 947. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-94-6321-009-6.
Veen, A., Veen, I. van der, Schaik, S. van, Leseman, P. (2017). Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek. Rapport 973. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-94-6321-044-7
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy