Het pre-COOL cohort tot en met groep 5
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode
In dit deelonderzoek staat de ontwikkeling van doelgroepkinderen en niet-doelgroepkinderen van de voor- en vroegschoolse periode tot en met groep 5 centraal. Doelgroepkinderen in dit onderzoek zijn: kinderen met laagopgeleide ouders, ouders met een niet-westerse herkomst en kinderen die thuis (ook) andere talen dan Nederlands spreken. Nagegaan is in hoeverre verschillen in ontwikkeling tussen doelgroepkinderen en kinderen die niet tot de doelgroep behoren, in de loop van de basisschoolperiode veranderen. Dit is gedaan voor vier ontwikkelingsaspecten: begrijpend lezen, woordenschat, rekenen en de werkhouding van kinderen zoals beoordeeld door pedagogisch medewerkers en leerkrachten.
Dit onderzoek maakt deel uit van het langlopende onderzoek Pre-COOL. Pre-COOL is een cohortonderzoek dat in 2009 is gestart om effecten van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie op de kinderlijke ontwikkeling te onderzoeken.
In de periode tussen groep 1 en groep 5 van de basisschool neemt over het geheel genomen de achterstand van de meeste doelgroepkinderen ten opzichte van niet-doelgroepkinderen af. Een uitzondering vormen kinderen van laagopgeleide ouders. Bij deze groep neemt de achterstand tussen groep 1 en groep 5 niet af, maar op sommige ontwikkelingsaspecten zelfs (iets) toe. De prestaties van doelgroepkinderen op begrijpend lezen, woordenschat en rekenen zijn in de gehele onderzochte periode wat lager dan die van de niet-doelgroep.
Ook is onderzocht of de (verschillen in) ontwikkeling samenhangen met (geobserveerde en door professionals gerapporteerde) kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. Betere kwaliteit leidt vooral voor doelgroepleerlingen tot betere ontwikkeling. Betere kwaliteit in de vroegschoolse periode heeft een sterkere relatie met ontwikkeling dan betere kwaliteit in de voorschoolse periode.
Veen, A., Veen, I. van der, (2019).Het pre-COOL cohort tot en met groep 5. Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1031, projectnummer 20771). ISBN 978-94-6321-098-0.
Contactpersoon: Annemiek Veen
Veen. A. & Leseman , P. (red.), (2015). Pre-COOL cohortonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode. Rapport 932. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-90-6813-996-9.
Leseman, P., Veen, A. (red.), (2016). Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek. Rapport 947. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-94-6321-009-6.
Veen, A., Veen, I. van der, Schaik, S. van, Leseman, P. (2017). Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen. Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek. Rapport 973. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. ISBN 978-94-6321-044-7
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy