Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo
Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes
Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes
Heyma, A, Petit, R., Cuppen, J., Berg, E. van den & Hermanussen, J. (2017)
RAPPORT: 18-1 ISBN: 90-6733-887-5
De doorlopende routes vormen een experiment. In opdracht van het Ministerie van OCW volgt het Kohnstamm Instituut samen met SEO Economisch Onderzoek en ecbo de voortgang. Hier zijn de resultaten na drie jaar.
Vanaf 2014 kunnen vmbo-scholen en mbo-instellingen gezamenlijk experimenteren met doorlopende routes. Het eerste jaar is begonnen in Groen en Techniek: met de vakmanschapsroute, die opleidt tot mbo niveau 2, en de technologieroute, die opleidt tot mbo niveau 4. In 2015 is het experiment uitgebreid met mbo niveau 3 en met de overige sectoren op niveau 4, de zogenoemde beroepsroute. De experimenten zijn bedoeld om de overgang van vmbo naar mbo beter te laten verlopen: aantrekkelijker, doelmatiger onderwijs, minder voortijdig schoolverlaten en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. Bij deze doorlopende leerlijnen vormen de bovenbouw van het vmbo en het mbo gezamenlijk één leerroute in een bepaalde beroepsrichting.
In het schooljaar 2016-2017 is het aantal doorlopende routes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal leerlingen is echter nauwelijks gestegen. Dit betekent dat het aantal leerlingen per route daalt. Het percentage leerlingen dat doorstroomt naar het mbo is hoger bij leerlingen die de vakmanschap- en technologieroute volgen dan bij leerlingen die de reguliere route volgen. Het voortijdig schoolverlaten (vsv) is alleen bij de technologieroute lager dan in de reguliere route.
De implementatie van de verschillende doorlopende leerlijnen verloopt voorspoedig volgens de contactpersonen van de routes: de meesten zijn positief over de programmatische aansluiting tussen vmbo en mbo, over het draagvlak binnen de scholen en de samenwerking tussen vmbo en mbo. Leerstof wordt steeds vaker eerder aangeboden, maar wordt nog niet eerder (of later) geëxamineerd. De samenwerking met het bedrijfsleven is voor een aantal scholen nog een aandachtspunt.
SEO, ecbo
Imandt, M., Berg, E. van den, Heyma, A, Mulder, J., Schipperheyn, R., Hermanussen, J., Groot, A., Petit, R.; Glaudé, M., Pater, C., & Meijden, A. van der (2016). We zijn begonnen! Tweede meting monitor Vakmanschap- en Technologieroutes. Rapport 17-2. ISBN 90-6733-831-8. Amsterdam: SEO Economisch Onderzoek/Kohnstamm Instituut/ecbo.
Imandt, M., Berg, Pater, C., Eck, E. van (2015). Monitor vakmanschap- en technologieroute. De beleidstheorie. Rapport 15-8. ISBN 90-6733-776-2. Amsterdam: SEO Economisch Onderzoek/Kohnstamm Instituut.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.