• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills.

Auteurs

Ledoux, G., Meijer, J., Veen, I. van der, & Breetvelt, I. (2013).

RAPPORT: 0900 ISBN: 978-90-6813-9648

DOWNLOAD

Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills: er zijn er al veel, maar nog niet allemaal bruikbaar voor scholen

Het gaat in het onderwijs niet alleen om taal en rekenen, maar ook om vakoverstijgende competenties die nodig zijn voor het functioneren in de samenleving. Voorbeelden zijn sociale en communicatieve vaardigheden, toepassen van leerstrategieën, problemen oplossen, ICT-geletterdheid. In dit onderzoek is nagegaan welke meetinstrumenten er bestaan om het niveau van dit type vaardigheden te bepalen, en hoe bruikbaar deze zijn voor scholen. Ook is nagegaan hoe ze te ordenen zijn vanuit de begrippen sociale competenties, metacognitie en advanced skills.

Voor het meten van sociale competenties zijn er aardig wat instrumenten die goed het domein dekken, psychometrisch voldoende zijn onderzocht en ook al toepasbaar en beschikbaar zijn voor basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. Dat geldt echter in veel minder mate voor instrumenten die metacognitie meten en nog minder voor instrumenten voor het meten van advanced skills. Dit blijkt uit een recente inventarisatie van de beschikbaarheid en bruikbaarheid van meetinstrumenten op deze drie terreinen, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ook de onderwijsinspectie was bij het onderzoek betrokken, omdat de inspectie geïnteresseerd is in mogelijkheden om vakoverstijgende leeropbrengsten van scholen te meten en in instrumenten die scholen daarvoor zelf kunnen inzetten.

In het onderzoek is gezocht is nationale en internationale databases met informatie over meetinstrumenten. Als leidraad daarbij is  een theoretisch kader opgesteld, waarin de concepten sociale competenties, metacognitie en advanced skills zijn beschreven en geordend. Ook zijn criteria opgesteld voor de selectie van instrumenten. Het gaat om meetinstrumenten voor de leeftijdsgroep 8-18 jaar.

Er is een onderscheid gemaakt tussen A-, B- en C-instrumenten.  A-instrumenten voldoen aan de gestelde criteria en zijn direct bruikbaar in een Nederlandse context. B-instrumenten voldoen gedeeltelijk aan de criteria en zijn nog niet of minder makkelijk bruikbaar, bijvoorbeeld omdat er nog geen Nederlandse vertaling van bestaat of omdat maar een deel van het instrument relevant is voor het onderzochte domein. C-instrumenten voldoen in het geheel niet aan de criteria.

De A- en B-instrumenten zijn in het rapport beschreven. Per instrument worden vermeld de meetpretentie (het te meten begrip), op welke competenties het instrument is gericht (welke schalen en subschalen), de doelgroep, de wijze van afnemen, de wijze van scoring en rapportage, de psychometrische kwaliteit en de verkrijgbaarheid.

Het rapport bevat verder nog informatie over de voor- en nadelen van verschillende soorten meetinstrumenten (vragenlijsten, observaties, portfolio’s, e.d.).  Ook wordt ingegaan op nog aanwezige ‘witte vlekken’ en op mogelijkheden om aanvullende instrumenten te laten ontwikkelen.

Meer informatie

Ledoux, G., Meijer, J., Veen, I. van der, & Breetvelt, I. (2013). Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills. Rapport 900. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.

Contactpersoon: Guuske Ledoux, Joost Meijer

Zie ook: Eck, E. van, Daalen, M.M. van, & Heemskerk, I.M.C.C. (2011). Soft skills en sociale competenties in het secundair onderwijs. Rapport 859. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.

Samenwerkingspartners: Adviseurs bij dit rapport waren Prof. Dr. M. Volman en Prof Dr. G. ten Dam, beide verbonden aan de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26
  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde