• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas

Tussenrapport nulmeting

Auteurs

Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024)

RAPPORT: 1133 ISBN: 94-6321-196-3

DOWNLOAD

“Mobiele telefoons en andere devices zijn niet toegestaan in de klas, tenzij ze educatief worden gebruikt tijdens de les.”

Deze landelijke afspraak is ingegaan op 1 januari 2024 in het voortgezet onderwijs en zal na de zomervakantie ook ingaan in het basisonderwijs en gespecialiseerd onderwijs. In opdracht van OCW monitoren Kohnstamm Instituut en Oberon de werking van deze landelijke afspraak. Hiervoor is een nulmeting uitgevoerd vóórdat de landelijke afspraak in gaat. Voor de nulmeting zijn vragenlijsten en focusgroepen afgenomen bij een representatieve groep schoolleiders en overig personeel dat verantwoordelijk is voor het device beleid op school. Na de zomervakantie en in de loop van 2025 zal een eenmeting worden uitgevoerd waarin in kaart wordt gebracht wat het beleid op scholen is geruime tijd na ingang van de landelijke afspraak.

Voortgezet Onderwijs

Ruim 80% van de 587 deelnemende VO-scholen heeft het beleid conform de landelijke afspraak al laten ingaan voor de officiële ingang van de landelijke afspraak op 1 januari, of is dit van plan. Een meerderheid van de scholen ervaart het gebruik van mobiele telefoons op school als een probleem. De meeste scholen verwachten dan ook een positief effect van de landelijke afspraak op de leerprestaties van leerlingen, evenals op het welbevinden en school- en klasklimaat. Sommige scholen die al beleid hebben ingevoerd vóórdat de landelijke afspraak van bekend is gemaakt of van kracht gaat, melden een toegenomen concentratie en meer sociale interactie tussen leerlingen. Aan de andere kant wordt ook gemeld dat scholen meer opstootjes zien tussen leerlingen onderling.

Basisonderwijs

Meer dan 70% van de 494 deelnemende scholen heeft al beleid dat in lijn is met de landelijke afspraak. Op de meeste scholen nemen maar weinig leerlingen een mobiele telefoon mee naar school. In lijn hiermee verwacht ongeveer een derde een positief effect van de landelijke afspraak op de leerprestaties van leerlingen. Ongeveer de helft van de scholen verwacht een positief effect op het welbevinden en school- en klasklimaat.

Gespecialiseerd onderwijs

Bijna driekwart van de 317 deelnemende GO-scholen heeft al beleid volgens de landelijke afspraak. Ongeveer helft van deze scholen verwacht een positief effect op de leerprestaties of het sociaal welbevinden van leerlingen. Voor scholen die VSO aanbieden wordt het gebruik echter vaker als problematisch ervaren, aangezien veel meer leerlingen een telefoon naar school meenemen. Door deze scholen wordt dan ook een positiever effect verwacht van de landelijke afspraak op leerprestaties en welbevinden van leerlingen.

Meer informatie

Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Tussenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1133.

Contactpersonen:
Alexander Krepel
Illa Carrión Braakman

Zie ook:
Carrión Braakman, I., Krepel, A., Van der Ploeg, S., De Roode, J., Van de Vrie, M. & De Wit, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs. Tabellenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1122.

Samenwerkingspartner:
Oberon Onderzoek en Advies

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26
  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde