Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas
Tussenrapport nulmeting
Tussenrapport nulmeting
Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024)
RAPPORT: 1133 ISBN: 94-6321-196-3
“Mobiele telefoons en andere devices zijn niet toegestaan in de klas, tenzij ze educatief worden gebruikt tijdens de les.”
Deze landelijke afspraak is ingegaan op 1 januari 2024 in het voortgezet onderwijs en zal na de zomervakantie ook ingaan in het basisonderwijs en gespecialiseerd onderwijs. In opdracht van OCW monitoren Kohnstamm Instituut en Oberon de werking van deze landelijke afspraak. Hiervoor is een nulmeting uitgevoerd vóórdat de landelijke afspraak in gaat. Voor de nulmeting zijn vragenlijsten en focusgroepen afgenomen bij een representatieve groep schoolleiders en overig personeel dat verantwoordelijk is voor het device beleid op school. Na de zomervakantie en in de loop van 2025 zal een eenmeting worden uitgevoerd waarin in kaart wordt gebracht wat het beleid op scholen is geruime tijd na ingang van de landelijke afspraak.
Ruim 80% van de 587 deelnemende VO-scholen heeft het beleid conform de landelijke afspraak al laten ingaan voor de officiële ingang van de landelijke afspraak op 1 januari, of is dit van plan. Een meerderheid van de scholen ervaart het gebruik van mobiele telefoons op school als een probleem. De meeste scholen verwachten dan ook een positief effect van de landelijke afspraak op de leerprestaties van leerlingen, evenals op het welbevinden en school- en klasklimaat. Sommige scholen die al beleid hebben ingevoerd vóórdat de landelijke afspraak van bekend is gemaakt of van kracht gaat, melden een toegenomen concentratie en meer sociale interactie tussen leerlingen. Aan de andere kant wordt ook gemeld dat scholen meer opstootjes zien tussen leerlingen onderling.
Meer dan 70% van de 494 deelnemende scholen heeft al beleid dat in lijn is met de landelijke afspraak. Op de meeste scholen nemen maar weinig leerlingen een mobiele telefoon mee naar school. In lijn hiermee verwacht ongeveer een derde een positief effect van de landelijke afspraak op de leerprestaties van leerlingen. Ongeveer de helft van de scholen verwacht een positief effect op het welbevinden en school- en klasklimaat.
Bijna driekwart van de 317 deelnemende GO-scholen heeft al beleid volgens de landelijke afspraak. Ongeveer helft van deze scholen verwacht een positief effect op de leerprestaties of het sociaal welbevinden van leerlingen. Voor scholen die VSO aanbieden wordt het gebruik echter vaker als problematisch ervaren, aangezien veel meer leerlingen een telefoon naar school meenemen. Door deze scholen wordt dan ook een positiever effect verwacht van de landelijke afspraak op leerprestaties en welbevinden van leerlingen.
Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Tussenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1133.
Contactpersonen:
Alexander Krepel
Illa Carrión Braakman
Zie ook:
Carrión Braakman, I., Krepel, A., Van der Ploeg, S., De Roode, J., Van de Vrie, M. & De Wit, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs. Tabellenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1122.
Samenwerkingspartner:
Oberon Onderzoek en Advies
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.