• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs

Tabellenrapport nulmeting

Auteurs

Carrión Braakman, I., Krepel, A., Van der Ploeg, S., De Roode, J., Van de Vrie, M. & De Wit, M.

RAPPORT: 1122 ISBN: 94-6321-184-0

DOWNLOAD

Op 1 januari 2024 is de landelijke afspraak rondom het gebruik van mobiele telefoons en andere devices in het voortgezet onderwijs (vo) ingegaan:

Het gebruik van mobiele telefoons en andere devices is niet toegestaan in de klas, tenzij ze educatief worden gebruikt tijdens de les.

In dit tabellenrapport doen we verslag van de resultaten van de vragenlijst die onder alle vo-scholen in Nederland is uitgezet om in kaart te brengen wat de stand van zaken is vóór de officiële ingang van de landelijke afspraak. Deze vragenlijst is ingevuld over een periode van 1 tot en met 31 december 2023, vlák voordat de landelijke afspraak in het vo van kracht ging. De resultaten geven inzicht in de mate waarin scholen reeds beleid over mobiele telefoongebruik (en andere devices) hebben opgesteld, geïmplementeerd of dat van plan zijn.

Deze resultaten zijn onderdeel van een bredere monitor die zich richt op de werking van de landelijke afspraak over mobiele telefoons (en andere devices) en de situatie met betrekking tot mobiele telefoons in de klas, in het voortgezet onderwijs, primair onderwijs en speciaal onderwijs.

In totaal is de vragenlijst op 587 scholen ingevuld door directeuren, afdelingsleiders en teamleiders. Deze scholen vormen samen een representatieve afspiegeling van Nederlandse vo-scholen.

Een greep uit de bevindingen

  • Op nagenoeg alle vo-scholen (99%) is men op de hoogte van de landelijke afspraak rondom mobiele telefoongebruik (en andere devices).
  • Op een ruime meerderheid (80%) van de scholen is al beleid opgesteld conform de landelijke afspraak vóórdat de landelijke afspraak inging.
  • Op de meerderheid van de scholen waarop het beleid conform de landelijke afspraak is opgesteld, is dit beleid ook al geïmplementeerd.
  • Van de scholen waar al wel beleid is opgesteld, maar nog niet conform de landelijke afspraak (14% van alle scholen), is een kleine meerderheid van plan om het beleid aan te passen conform de landelijke afspraak.
  • Van scholen waar nog geen beleid is opgesteld voor het gebruik van mobiele telefoons, maar waar ze dit wel van plan zijn, is ruim 90% van plan om dit beleid op te stellen conform de landelijke afspraak.
  • De meerderheid van de respondenten verwacht op hun school een neutraal tot een positief effect van de landelijke afspraak op zowel de leerprestaties van leerlingen, als het welbevinden van leerlingen en het school- en klasklimaat.

Meer informatie

Carrión Braakman, I., Krepel, A., Van der Ploeg, S., De Roode, J., Van de Vrie, M. & De Wit, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs: Tabellenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1122.

Contactpersoon: Alexander Krepel

Samenwerkingspartner: Oberon Onderzoek en Advies

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Eindrapport: eenmeting.
    Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas2 juli 2025 - 15:01
  • Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan.
    Eindrapport Monitor onderwijssegregatie14 maart 2025 - 11:57

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde