Ongelijke routes naar het hbo
Invloed van persoonlijke- en achtergrondkenmerken in combinatie met de gevolgde opleidingsroutes op de overgang naar hoger onderwijs
Invloed van persoonlijke- en achtergrondkenmerken in combinatie met de gevolgde opleidingsroutes op de overgang naar hoger onderwijs
Meijden, A.J.H. van der, Schooten, E. van., Vaessen, A. & Stigt, A. van. M.m.v. Joost Meijer en Pjotr Koopman (2023)
RAPPORT: 1104 ISBN: 94-6321-166-6
Overgangen in het onderwijsstelsel zijn keuzemomenten in studieloopbanen. Onder meer het sociaal milieu en andere kenmerken van de (maatschappelijke achtergrond) van studenten kunnen bepalend zijn voor gemaakte keuzes. De beroepskolom vmbo-mbo-hbo kent meer overgangen dan de route havo-hbo, en binnen de beroepskolom kan ook sprake zijn van stapelen, bijvoorbeeld via opstromen van niveau in het mbo, met nog meer overgangen als gevolg. Meer overgangen betekenen doorgaans meer risico. Het is een ongewenst verschijnsel dat, al dan niet indirect, achtergrondkenmerken systematisch een rol spelen bij succes en keuzepatronen in loopbanen.
Deze studie richt zich op studenten die de overstap maken naar het hbo. Zij doorlopen verschillende onderwijsroutes alvorens aan de poort van het hbo te belanden. Onderwijsroutes die weliswaar verschillende zijn, maar in essentie zouden moeten leiden tot de conclusie dat de student in voldoende mate is voorbereid voor de stap naar het hoger onderwijs. Toch zien we verschillen in succes in het eerste hbo jaar tussen studenten die via verschillende onderwijsroutes in het hbo starten.
We zien dat verschillen in achtergronden en kenmerken van studenten niet gelijk verdeeld zijn over de onderwijskolommen. Zo vinden we meer studenten met een migratieachtergrond, studenten uit bijvoorbeeld eenoudergezinnen, en met een lagere SES (met name opleidingsniveau van de ouders) in de praktische vooropleidingsroute. Die route kent per definitie meer stapelmomenten. We zien dat al deze aspecten ertoe doen wanneer het gaat om successen in het hoger onderwijs.
Meer informatie
Meijden, A.J.H. van der, Schooten, E. van., Vaessen, A. & Stigt, A. van. M.m.v. Joost Meijer en Pjotr Koopman (2023). Ongelijke routes naar het hbo. Invloed van persoonlijke- en achtergrondkenmerken in combinatie met de gevolgde opleidingsroutes op de overgang naar hoger onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1104.
Contactpersoon: Erik van Schooten
Zie ook:
Meijden, A.J.H. van der, Klatter, E., Biemans, H., Mariën, H., Magereij, L., De Vre-Oprel, C. & Jonge, H. de. M.m.v. Erik van Schooten (2023). Verbinding in de beroepskolom. Effecten van doorlopende leertrajecten. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1108.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.