Rekenvaardigheden in het (S)BO
Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Buisman, M., Kuijper, S., Hickendorff, M., Kuijpers, R.E., Keuning, J., Walet, L., Meijer, J., Ankersmit, M. & Kronenburg, F. van (2021).
RAPPORT: 1060 ISBN: ISBN 978-94-6321-127-7
In het basisonderwijs (bao) zijn 8ste-groepers de afgelopen jaren beter gaan rekenen. Dit positieve beeld is vergelijkbaar met andere grootschalige onderzoeken naar rekenvaardigheden in het basisonderwijs zoals TIMSS. In het speciaal basisonderwijs (sbo) zijn de rekenprestaties van leerlingen gelijk gebleven. Door deze trends lijken de verschillen in rekenvaardigheden tussen bao en sbo wat groter te worden.
Dat blijkt uit Peil.rekenen-wiskunde, een grootschalig onderzoek dat Kohnstamm Instituut, Cito, Universiteit Leiden en KPC Groep in 2019 in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs hebben uitgevoerd. Voor de afname van het onderzoek is samengewerkt met TIMSS. Aan het onderzoek deden bijna 6000 leerlingen en 207 scholen mee. Peil.rekenen-wiskunde geeft inzicht in de rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs. Bovendien brengt het de ontwikkeling van leerling-prestaties over de tijd in kaart.
Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de leerlingen in groep 8 (bao) het referentieniveau (1F) behaalt, en 33% het streefniveau (1S). Deze prestaties passen, vooral als het gaat om het streefniveau, niet bij de ambities die de commissie Meijerink formuleerde bij de introductie van de referentieniveaus: 85% 1F en 65% 1S aan het einde van het basisonderwijs.
Ook blijkt dat met name het zelfvertrouwen van leerlingen in hun eigen rekenvaardigheden positief samenhangt met rekenprestaties: hoe meer zelfvertrouwen in rekenen, hoe hoger de rekenprestaties. Leerkracht- en schoolkenmerken -zoals het zelfvertrouwen van de leerkracht in de eigen didactische vaardigheden, de mate waarin de rekenmethode past bij de leerkracht en de (ervaren) prestatiegerichtheid van het schoolklimaat – hebben maar weinig samenhang met rekenprestaties van leerlingen.
Contactpersoon: Marieke Buisman
Zie ook :
Onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/rekenen-wiskunde-einde-sbo
NOS-site: https://nos.nl/artikel/2375953-kinderen-zouden-veel-beter-kunnen-rekenen-zegt-inspectie.html
Samenwerkingspartners: Cito, Universiteit Leiden, KPC Groep
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy