Rekenvaardigheden in het (S)BO
Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Buisman, M., Kuijper, S., Hickendorff, M., Kuijpers, R.E., Keuning, J., Walet, L., Meijer, J., Ankersmit, M. & Kronenburg, F. van (2021).
RAPPORT: 1060 ISBN: ISBN 978-94-6321-127-7
In het basisonderwijs (bao) zijn 8ste-groepers de afgelopen jaren beter gaan rekenen. Dit positieve beeld is vergelijkbaar met andere grootschalige onderzoeken naar rekenvaardigheden in het basisonderwijs zoals TIMSS. In het speciaal basisonderwijs (sbo) zijn de rekenprestaties van leerlingen gelijk gebleven. Door deze trends lijken de verschillen in rekenvaardigheden tussen bao en sbo wat groter te worden.
Dat blijkt uit Peil.rekenen-wiskunde, een grootschalig onderzoek dat Kohnstamm Instituut, Cito, Universiteit Leiden en KPC Groep in 2019 in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs hebben uitgevoerd. Voor de afname van het onderzoek is samengewerkt met TIMSS. Aan het onderzoek deden bijna 6000 leerlingen en 207 scholen mee. Peil.rekenen-wiskunde geeft inzicht in de rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs. Bovendien brengt het de ontwikkeling van leerling-prestaties over de tijd in kaart.
Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de leerlingen in groep 8 (bao) het referentieniveau (1F) behaalt, en 33% het streefniveau (1S). Deze prestaties passen, vooral als het gaat om het streefniveau, niet bij de ambities die de commissie Meijerink formuleerde bij de introductie van de referentieniveaus: 85% 1F en 65% 1S aan het einde van het basisonderwijs.
Ook blijkt dat met name het zelfvertrouwen van leerlingen in hun eigen rekenvaardigheden positief samenhangt met rekenprestaties: hoe meer zelfvertrouwen in rekenen, hoe hoger de rekenprestaties. Leerkracht- en schoolkenmerken -zoals het zelfvertrouwen van de leerkracht in de eigen didactische vaardigheden, de mate waarin de rekenmethode past bij de leerkracht en de (ervaren) prestatiegerichtheid van het schoolklimaat – hebben maar weinig samenhang met rekenprestaties van leerlingen.
Contactpersoon: Marieke Buisman
Zie ook :
Onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/rekenen-wiskunde-einde-sbo
NOS-site: https://nos.nl/artikel/2375953-kinderen-zouden-veel-beter-kunnen-rekenen-zegt-inspectie.html
Samenwerkingspartners: Cito, Universiteit Leiden, KPC Groep
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy