Scan School als Professionele Leergemeenschap
Breng de professionele leergemeenschap van uw school in kaart
Breng de professionele leergemeenschap van uw school in kaart
Schenke, W., Sligte, H., Admiraal, W., Buisman, M., Emmelot, Y., Meirink, J., Smit, B. (2015).
RAPPORT: 938 ISBN: 978-94-6321-000-3
Het Kohnstamm Instituut heeft een valide scan ontworpen die vragen bevat over elementen en condities van een professionele leergemeenschap (PLG). De scan ‘School als Professionele Leergemeenschap’ is bedoeld voor vo-scholen om de huidige en de wenselijke situatie van hun school als PLG in kaart te brengen. De online scan is beschikbaar voor vo-scholen, die bezig zijn zich verder te ontwikkelen tot PLG. De resultaten van de scan dragen bij aan de dialoog over hun school als PLG.
Het Kohnstamm Instituut heeft een valide scan ontworpen die vragen bevat over elementen en condities van een professionele leergemeenschap (PLG). De scan ‘School als Professionele Leergemeenschap’ is bedoeld voor vo-scholen om de huidige en de wenselijke situatie van hun school als PLG in kaart te brengen. Samen met onderzoekers van het ICLON (Universiteit Leiden) is de scan ontworpen, op basis van een eerdere versie waarbij onderzoeksbureau Oberon mede betrokken was. De scan is gebaseerd op literatuurstudie en eerder onderzoek. Het bevat vragen over elementen van een PLG, zoals docenten die gezamenlijk onderwijs ontwikkelen, onderling kennisdelen en onderzoeksmatig handelen. Andere vragen gaan over de juiste condities van een PLG, waarbij u moet denken aan stimulerend en ondersteunend schoolleiderschap, communicatie en personeelsbeleid.
De resultaten op vijftien vo-scholen laten zien dat de deelnemende scholen een traditie hebben waarbij ze zich concentreren op de externe mogelijkheden voor professionele ontwikkeling van docenten. In de nabije toekomst zijn de docenten uit de onderzochte scholen bereid om samen te leren van en met collega’s in hun school, bijvoorbeeld door het delen van kennis en ervaringen. Zo blijkt uit een publicatie van het Kohnstamm Instituut waarin de scan ‘School als Professionele Leergemeenschap’ centraal staat. De scan is onderdeel van een groter onderzoek naar vijftien vo-scholen verspreid over het land. De opdrachtgever van dit onderzoek is het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
Ook andere scholen en onderzoekers kunnen zich aanmelden om de scan te benutten voor hun eigen praktijk. De scan kan online beschikbaar worden gesteld. Voor schoolleiders en andere betrokkenen in scholen kunnen de resultaten van de scan bijdragen aan de dialoog over hun school als PLG. Voor onderzoekers kan de scan gebruikt worden als aanvullend instrumentarium voor onderzoek op scholen. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Contactpersoon: Wouter Schenke, Samenwerkingspartners: ICLON
Scan, PLG, professionele leergemeenschap, voortgezet onderwijs, schoolleiders, docenten, school als professionele leergemeenschap
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.