Succesvolle basisscholen aan het woord
7 pijlers voor betere kansen op basis van onderzoeksliteratuur & voorbeelden uit Amsterdam.
7 pijlers voor betere kansen op basis van onderzoeksliteratuur & voorbeelden uit Amsterdam.
Om betere kansen te bieden in het basisonderwijs zijn resultaten uit onderzoek in 7 pijlers samengebracht. De pijlers zijn geconcretiseerd met voorbeelden op succesvolle basisscholen in Amsterdam. Het rapport biedt aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling van onderwijsachterstandenbeleid, zo stelt de Amsterdamse wethouder.
Om onderwijsachterstanden in Amsterdam beter aan te pakken zijn pijlers voor succesvol onderwijs voor potentiële achterstandsleerlingen geformuleerd, waarbij onderzoeksliteratuur en de praktijk op succesvolle Amsterdamse basisscholen gecombineerd zijn tot een inspiratiedocument voor scholen.
Deze succesvolle scholen zijn scholen met veel potentiële achterstandsleerlingen en tegelijkertijd hoge Cito-scores en een hoog aandeel havo/vwo adviezen. Op zes van deze scholen zijn interviews – met management, leraren én leerlingen – gehouden om de pijlers, die op basis van een literatuurstudie tot stand zijn gekomen, van concrete voorbeelden te voorzien en andere scholen daarmee handvatten te bieden voor verbetering.
Het onderzoek is uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut, samen met de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Amsterdam.
Onderstaande zeven pijlers zijn in het rapport nader uitgewerkt.
Op 4 juli 2018 wordt het onderzoeksrapport besproken in de Vergadering van de Raadscommissie Werk Inkomen en Onderwijs. Zie ook de brief van de wethouder naar aanleiding van het rapport.
Onderzoek, Informatie en Statistiek, gemeente Amsterdam.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.