Ethiek in je beroep: dilemma’s uit de beroepspraktijk
Ontwikkeld door ROC Noorderpoort
Ontwikkeld door ROC Noorderpoort
Dimensies
Sociaal-maatschappelijk en denkvaardigheden
Kenmerken
Les: gespreksonderwerpen/ food for thought
Doelen
Inzicht in beroepsethiek en oefenen in kritisch denken
Niveau(s)
MBO 2, 3 en 4
Duur
Een lesuur (50-60 minuten)
Tijdens deze les gaan studenten aan het werk met dilemma’s omtrent beroepsethiek. Voorbeelden van zulke dilemma’s zijn: wat als je voor je nieuwe baan eerst in de hersenscanner moet? Of wat als je klant je een (groot) cadeau geeft? Studenten bevragen elkaar over de redenen waarom iets wel of niet zouden doen, of hoe zij het dilemma zouden oplossen. Hiermee oefenen zij hun kritisch denken over ‘normale’ zaken, en leren zij bepaalde situaties of gedragsregels vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Het doel is dat studenten inzicht krijgen in beroepsethiek en hun kritische denkvaardigheid ontwikkelen. Vaardigheden die studenten daarbij nodig hebben zijn: luisteren, discussiëren en overleggen (samenwerken).
In tweetallen krijgen studenten een thema toegewezen met bijpassende dilemma’s en morele vragen en kiezen studenten een morele vraag of dilemma uit de lijst. De thema’s zijn: solliciteren, integriteit, beloning/winst, privé-organisatie, arbeidsverhoudingen en overig.
Ieder tweetal presenteert de opbrengsten aan de rest van de klas op een interactieve manier waarbij het tweetal het dilemma voorleest of op het bord schrijft en de andere studenten kiezen welk standpunt zij innemen. De studenten verdelen zich zo over twee groepen (de ‘voors’ en ‘tegens’) en de presentatoren stellen kritische vragen aan studenten in beiden kampen over waarom ze voor of tegen zijn. Deze les kan als onderdeel gebruikt worden van een les of op zichzelf staan.
Aspecten van motiverende didactiek die worden ingezet, zijn:
De basisfaciliteiten zijn nodig om de les te organiseren: een lokaal, (digi)bord of scherm, voldoende schrijfmateriaal en papier en een laptop, tablet of smartphone.
Voor meer informatie over deze lessenreeks kunt u contact opnemen met Jeroen Wever: ja.wever@noorderpoort.nl
Ik ben docent aan het ROC Noorderpoort en organiseer burgerschapsdagen.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.