Financiële zelfstandigheid
Ontwikkeld door ROC Twente
Ontwikkeld door ROC Twente
Dimensie
Economisch en Sociaal-maatschappelijk
Kenmerken
Lessenserie
Doel
Economisch burgerschap: financiële geletterheid
Sociaal-maatschappelijk burgerschap
Niveau(s)
mbo 3 en 4, leerjaar 1 (Opleiding financieel medewerker/administrateur)
Duur
Naar keuze 6 tot 8 lessen
Naar keuze van de student een of meerdere verdiepingsopdrachten
Afsluiting: eindtoets (kennis) en zelfbeoordeling financiële geletterdheid
In deze lessenserie van 6-8 lessen staan onderwerpen centraal waarmee studenten te maken krijgen als zij 18 worden. Aandacht voor de inkomstenkant: bijbaan, studiefinanciering, stagevergoeding, toeslagen en uitkeringen maar ook voor de uitgavenkant. Hoe zorg je voor evenwicht? Wat doe je als je in de schulden zit? Wie moet dat oplossen? Jij of de samenleving? Wie is verantwoordelijk voor je financiële opvoeding/zelfstandigheid. Wat moet je regelen als je 18 wordt? Uit huis gaat? En eventueel aandacht voor later! Daarnaast maken we een transfer van je eigen inkomsten/uitgaven/balans naar die van ons allemaal. Hoe zit het op landelijk niveau met de begroting? Wat zijn de uitgaven en de inkomsten? Wie bepaalt deze? En wat is de rol van politieke partijen?
Belangrijke aspecten van motiverende didactiek die worden ingezet, zijn:
Deze lessenserie is ook geplaatst op de website burgerschapmbo.nl
Links
In de lesbeschrijving wordt verwezen naar een groot aantal links, zoals (delen van) tv-programma’s, NIBUD-informatie, DUO, ProDemos, de Miljoenennotaposter en verschillende stemwijzers.
Voor meer informatie over deze lessenreeks kunt u contact opnemen met Lianne van de Maat: lvandemaat@rocvantwente.nl
Ik ben docent burgerschap en Nederlands (niveau 3 en 4) in de opleiding Zakelijke dienstverlening , van het ROC van Twente in Enschede.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.