Gezondheidshypes
Ontwikkeld door ROC Da Vinci
Ontwikkeld door ROC Da Vinci
Dimensie
Vitaal burgerschap
Kenmerken
Zelfstandige opdrachten voor studenten mbo 3 en mbo 4
Doel
Studenten onderzoeken gezondheidshypes, en leren onderscheid maken tussen informatie die zij in (populaire) media terugvinden en onderbouwde feiten. Daarnaast moeten zij zelf argumenten formuleren en een onderbouwde mening geven over de gezondheidshype van hun keuze.
Niveau(s)
mbo 3 en 4
Studielast
4 tot 6 uur zelfstandig werken.
Eén lesuur voor discussie onder leiding van de docent
Via drie opdrachten in de dimensie Vitaal Burgerschap onderzoeken studenten zelfstandig een actuele gezondheidshype. Zij doen een kort media-onderzoek, raadplegen betrouwbare bronnen en ervaren de gezondheidshype zelf. Vervolgens verwoorden zij als deskundige hun mening en geven zij tips aan anderen in de vorm van een videopresentatie. Belangrijk is dat studenten verschillen leren herkennen tussen media-informatie en onderbouwde feiten, en dat zij hun mening beargumenteren op basis van die onderbouwde feiten.
Aspecten van motiverende didactiek die worden ingezet, zijn:
De opdracht maakt deel uit van een groter ‘opdrachtenmagazijn’ voor het vak Burgerschap bij ROC Da Vinci. De opdrachten in dit magazijn zijn ontwikkeld voor studenten Gezondheidszorg en Welzijn, maar ze zijn ook breder inzetbaar. Er zijn voor de vier dimensies meerdere basisopdrachten en verdiepende opdrachten beschikbaar, studenten kunnen daaruit hun eigen keuze maken. Zij mogen, in overleg met de docent, ook een ‘jokeropdracht’ toevoegen: een eigen krachtig bewijs dat past bij een van de burgerschapsdimensies. De ontwikkeling van kritische denkvaardigheden is een rode draad in alle opdrachten. Per dimensie doen zij in elk geval twee opdrachten, gedurende hun opleiding. Via deze opdrachten bouwen studenten hun Burgerschapsportfolio op dat onderdeel is van het examendossier.
Naast de zelfstandige opdrachten zijn er lessen, in discussievorm. Daarin komen de verschillende thema’s terug. Meestal is het een discussie aan de hand van stellingen en om verder door te bouwen op een thema.
Deze lessenserie is ook geplaatst op de website burgerschapmbo.nl
Voor meer informatie over deze lessenreeks kunt u contact opnemen met Burhan Demir: bdemir@davinci.nl
Ik ben docent bij de opleidingen sociaal werk, gespecialiseerd pedagogisch medewerker en onderwijsassistent. Daarnaast geef ik les in de volgende vakken: burgerschap, ontwikkelingspsychologie, financieel zelfredzaamheid, recht en voor en vroegschoolse educatie.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.